Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorUthus, Anne-Mette
dc.date.accessioned2023-06-24T16:10:11Z
dc.date.available2023-06-24T16:10:11Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.inn:inspera:136491409:36813095
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3073023
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDet er lite forskning på arbeid med litterær kompetanse på barnetrinnet, og særlig småtrinnet. Siden dette er en kompetanse det er viktig at elevene utvikler for at de skal få det utbyttet som er formålet med litteraturundervisningen, har tilrettelegging av slik utvikling vært temaet for denne oppgaven. Dette har blitt undersøkt ved hjelp av intervju med tre lærere på tredje trinn, og observasjon av deres undervisning. Problemstillingen som var utgangspunkt for forskningen, var som følgende: «På hvilke måter tilrettelegger ulike lærere for elevers utvikling av litterær kompetanse på småtrinnet, og hvordan kommer dette til uttrykk gjennom elevenes arbeid med litterære tekster?» Hovedfunnene viste at lærerne har ulike tanker om hva litterær kompetanse innebærer, men alle benytter både felles lesing og stillelesing, skriftlige aktiviteter og muntlig arbeid i forbindelse med litteratur. Noen er særlig opptatt av at elevene skal oppleve mangfoldet av litteratur, få erfaringer med litteratur og utvikle motivasjon, mens andre er mer opptatt av selvstendighet og strategier for å jobbe med tekster. Mange av elevene deltok engasjert i det litterære arbeidet, og viste flere tegn til litterær kompetanse. Funnene tyder imidlertid på at lærere med fordel kan ha mer bevissthet rundt hva som er de særegne kompetansene som trengs i forbindelse med litteraturlesing, og ved hjelp av teori og tidligere forskning har det blitt drøftet hvordan man i enda større grad kan utnytte litteraturen og arbeidsmetodenes potensiale for utvikling av litterær kompetanse.
dc.description.abstractThere’s little research on work with literary competence in primary schools, and particularly at first to fourth grade. Since this is a competence that’s important that pupils develop to gain the benefit that is the purpose of literature teaching, the facilitation of such development has been the topic of this thesis. This has been investigated by means of interviews with three teachers in the third grade, and observation of their teaching. The research question that was the starting point for the research was as following: “In what ways do different teachers facilitate for pupils’ development of literary competence in primary schools, and how is this expressed thorough the pupils’ work with literary texts?” The main findings showed that the teachers have different ideas about what literary competence entails, but all use both shared reading and silent reading, writing activities and oral work in connection with literature. Some are particularly concerned that pupils should experience the diversity of literature, gain experience with literature and develop motivation, while others are more concerned with independence and strategies for working with texts. Many of the pupils participated actively in the literary work and showed several signs of literary competence. However, the findings suggest that teachers can benefit from having more awareness of the special skills needed for reading literature, and with the help of theory and previous research, it has been discussed how to make even greater use of the potential in the literature and working methods for development of literary competence.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleLæreres arbeid med litterær kompetanse på småtrinnet
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel