Effekter ved bruk av kategoristyring i offentlige anskaffelser.
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3076193Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Tiden har ikke stått stille, og virksomheter har kastet seg på̊ bølgen og innførtkategoristyring av sine innkjøp i forbindelse med omorganisering og sentralisering.Formålet med denne masteravhandlingen er å se på mulige effekter ved bruk avkategoristyring i offentlige anskaffelser og bidra til forskning rundt effekter ved bruk avkategoristyring i offentlige anskaffelser. Litteratur om kategoristyring gir et bilde derdet forventes mye av kategoristyring gjennom at det beskrives mange effekter i formav effektivisering og kostnadsbesparelser, men det er knapt gjort noen empiriskforskning på faktiske effekter ved bruk av kategoristyring i offentlige anskaffelser. Dettetil tross for at offentlige anskaffelser i Norge utgjør en stor andel av det norskestatsbudsjettet og den enkelte offentlige virksomhets budsjetter.
Problemstillingen for avhandlingen er derfor «Effekter ved bruk av kategoristyring ioffentlige anskaffelser. - Hvor sterk eller svak er effektene, og hvorfor er det slik?».Effektfunnene knyttes mot organisasjonsteoriens instrumentelle og institusjonelleperspektiv for å sette funnene i en kontekst. Funnene i min forskning sier at sterkeeffekter ved bruk av kategoristyring i offentlig anskaffelser er en tydeliggjøring avansvar -og fullmakts strukturer, spesialisering og profesjonalisering avinnkjøpsfunksjonen, oversikt og kunnskap om styring og pengebruk, systematiskleverandøroppfølging, ledelsesforankring og sist men ikke minst at strategiske innkjøpsettes på dagsorden i virksomheten.
Kategoristyring beskrives som en «ny» styringsmodell for innkjøpsområdet i envirksomhet, som det er åpenbart at innkjøpsavdelinger alene ikke kan lykkes med. Detkrever sterkt eierskap fra toppen som forankres nedover i virksomheten. Utviklingentyder på̊ en sammenheng mellom organisering, digitalisering og erfaringsbasertkunnskap som sammen, ser ut til å ha gjort innkjøpsfunksjonen i stand til å brukekategoristyring som et strategisk virkemiddel i virksomhetsstyringen. Time has not stood still, and businesses have jumped on the bandwagon and introducedcategory management of its purchases in connection with reorganization and centralization.The purpose of this master's thesis is to look at possible effects of the use of category managementin public procurement. Literature on category management gives a picture theremuch is expected of category management through the fact that many effects are described in formof efficiency and cost savings, but hardly anything has been done empiricallyresearch on actual effects when using category management in public procurement. Thisdespite the fact that public procurement in Norway constitutes a large proportion of the Norwegianthe national budget and the budgets of individual public enterprises.
The issue for the thesis is therefore "Effects of the use of category management inpublic procurement. - How strong or weak are the effects, and why is that so?'The effect findings are linked to organizational theory's instrumental and institutional aspectsperspective to put the findings in a context. The findings of my research say that strongeffects when using category management in public procurement is a clarification ofresponsibility and authority structures, specialization and professionalisation ofthe purchasing function, overview and knowledge of management and spending, systematicallysupplier follow-up, management anchoring and, last but not least, strategic purchasingare put on the agenda in the business.
Category management is described as a "new" management model for the purchasing area in abusiness, which it is obvious that purchasing departments alone cannot succeed. Therequires strong ownership from the top which is anchored downwards in the business. The developmentindicates̊ a connection between organisation, digitization and experience-basedknowledge which, together, appears to have enabled the procurement function to usecategory management as a strategic tool in business management.