Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorRydningen, Yvonne
dc.date.accessioned2023-07-05T16:10:50Z
dc.date.available2023-07-05T16:10:50Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.inn:inspera:148100067:65153819
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3076193
dc.description.abstractTiden har ikke stått stille, og virksomheter har kastet seg på̊ bølgen og innført kategoristyring av sine innkjøp i forbindelse med omorganisering og sentralisering. Formålet med denne masteravhandlingen er å se på mulige effekter ved bruk av kategoristyring i offentlige anskaffelser og bidra til forskning rundt effekter ved bruk av kategoristyring i offentlige anskaffelser. Litteratur om kategoristyring gir et bilde der det forventes mye av kategoristyring gjennom at det beskrives mange effekter i form av effektivisering og kostnadsbesparelser, men det er knapt gjort noen empirisk forskning på faktiske effekter ved bruk av kategoristyring i offentlige anskaffelser. Dette til tross for at offentlige anskaffelser i Norge utgjør en stor andel av det norske statsbudsjettet og den enkelte offentlige virksomhets budsjetter. Problemstillingen for avhandlingen er derfor «Effekter ved bruk av kategoristyring i offentlige anskaffelser. - Hvor sterk eller svak er effektene, og hvorfor er det slik?». Effektfunnene knyttes mot organisasjonsteoriens instrumentelle og institusjonelle perspektiv for å sette funnene i en kontekst. Funnene i min forskning sier at sterke effekter ved bruk av kategoristyring i offentlig anskaffelser er en tydeliggjøring av ansvar -og fullmakts strukturer, spesialisering og profesjonalisering av innkjøpsfunksjonen, oversikt og kunnskap om styring og pengebruk, systematisk leverandøroppfølging, ledelsesforankring og sist men ikke minst at strategiske innkjøp settes på dagsorden i virksomheten. Kategoristyring beskrives som en «ny» styringsmodell for innkjøpsområdet i en virksomhet, som det er åpenbart at innkjøpsavdelinger alene ikke kan lykkes med. Det krever sterkt eierskap fra toppen som forankres nedover i virksomheten. Utviklingen tyder på̊ en sammenheng mellom organisering, digitalisering og erfaringsbasert kunnskap som sammen, ser ut til å ha gjort innkjøpsfunksjonen i stand til å bruke kategoristyring som et strategisk virkemiddel i virksomhetsstyringen.
dc.description.abstractTime has not stood still, and businesses have jumped on the bandwagon and introduced category management of its purchases in connection with reorganization and centralization. The purpose of this master's thesis is to look at possible effects of the use of category management in public procurement. Literature on category management gives a picture there much is expected of category management through the fact that many effects are described in form of efficiency and cost savings, but hardly anything has been done empirically research on actual effects when using category management in public procurement. This despite the fact that public procurement in Norway constitutes a large proportion of the Norwegian the national budget and the budgets of individual public enterprises. The issue for the thesis is therefore "Effects of the use of category management in public procurement. - How strong or weak are the effects, and why is that so?' The effect findings are linked to organizational theory's instrumental and institutional aspects perspective to put the findings in a context. The findings of my research say that strong effects when using category management in public procurement is a clarification of responsibility and authority structures, specialization and professionalisation of the purchasing function, overview and knowledge of management and spending, systematically supplier follow-up, management anchoring and, last but not least, strategic purchasing are put on the agenda in the business. Category management is described as a "new" management model for the purchasing area in a business, which it is obvious that purchasing departments alone cannot succeed. The requires strong ownership from the top which is anchored downwards in the business. The development indicates̊ a connection between organisation, digitization and experience-based knowledge which, together, appears to have enabled the procurement function to use category management as a strategic tool in business management.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleEffekter ved bruk av kategoristyring i offentlige anskaffelser.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel