dc.contributor.advisor | | |
dc.contributor.author | Rydningen, Yvonne | |
dc.date.accessioned | 2023-07-05T16:10:50Z | |
dc.date.available | 2023-07-05T16:10:50Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier | no.inn:inspera:148100067:65153819 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3076193 | |
dc.description.abstract | Tiden har ikke stått stille, og virksomheter har kastet seg på̊ bølgen og innført
kategoristyring av sine innkjøp i forbindelse med omorganisering og sentralisering.
Formålet med denne masteravhandlingen er å se på mulige effekter ved bruk av
kategoristyring i offentlige anskaffelser og bidra til forskning rundt effekter ved bruk av
kategoristyring i offentlige anskaffelser. Litteratur om kategoristyring gir et bilde der
det forventes mye av kategoristyring gjennom at det beskrives mange effekter i form
av effektivisering og kostnadsbesparelser, men det er knapt gjort noen empirisk
forskning på faktiske effekter ved bruk av kategoristyring i offentlige anskaffelser. Dette
til tross for at offentlige anskaffelser i Norge utgjør en stor andel av det norske
statsbudsjettet og den enkelte offentlige virksomhets budsjetter.
Problemstillingen for avhandlingen er derfor «Effekter ved bruk av kategoristyring i
offentlige anskaffelser. - Hvor sterk eller svak er effektene, og hvorfor er det slik?».
Effektfunnene knyttes mot organisasjonsteoriens instrumentelle og institusjonelle
perspektiv for å sette funnene i en kontekst. Funnene i min forskning sier at sterke
effekter ved bruk av kategoristyring i offentlig anskaffelser er en tydeliggjøring av
ansvar -og fullmakts strukturer, spesialisering og profesjonalisering av
innkjøpsfunksjonen, oversikt og kunnskap om styring og pengebruk, systematisk
leverandøroppfølging, ledelsesforankring og sist men ikke minst at strategiske innkjøp
settes på dagsorden i virksomheten.
Kategoristyring beskrives som en «ny» styringsmodell for innkjøpsområdet i en
virksomhet, som det er åpenbart at innkjøpsavdelinger alene ikke kan lykkes med. Det
krever sterkt eierskap fra toppen som forankres nedover i virksomheten. Utviklingen
tyder på̊ en sammenheng mellom organisering, digitalisering og erfaringsbasert
kunnskap som sammen, ser ut til å ha gjort innkjøpsfunksjonen i stand til å bruke
kategoristyring som et strategisk virkemiddel i virksomhetsstyringen. | |
dc.description.abstract | Time has not stood still, and businesses have jumped on the bandwagon and introduced
category management of its purchases in connection with reorganization and centralization.
The purpose of this master's thesis is to look at possible effects of the use of category management
in public procurement. Literature on category management gives a picture there
much is expected of category management through the fact that many effects are described in form
of efficiency and cost savings, but hardly anything has been done empirically
research on actual effects when using category management in public procurement. This
despite the fact that public procurement in Norway constitutes a large proportion of the Norwegian
the national budget and the budgets of individual public enterprises.
The issue for the thesis is therefore "Effects of the use of category management in
public procurement. - How strong or weak are the effects, and why is that so?'
The effect findings are linked to organizational theory's instrumental and institutional aspects
perspective to put the findings in a context. The findings of my research say that strong
effects when using category management in public procurement is a clarification of
responsibility and authority structures, specialization and professionalisation of
the purchasing function, overview and knowledge of management and spending, systematically
supplier follow-up, management anchoring and, last but not least, strategic purchasing
are put on the agenda in the business.
Category management is described as a "new" management model for the purchasing area in a
business, which it is obvious that purchasing departments alone cannot succeed. The
requires strong ownership from the top which is anchored downwards in the business. The development
indicates̊ a connection between organisation, digitization and experience-based
knowledge which, together, appears to have enabled the procurement function to use
category management as a strategic tool in business management. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | Inland Norway University | |
dc.title | Effekter ved bruk av kategoristyring i offentlige anskaffelser. | |
dc.type | Master thesis | |