En kvalitativ studie av lærerens oppfatning og bruk av lek i matematikkundervisningen
Abstract
Temaet for denne masteroppgaven er lek i matematikkundervisningen, og oppgaven har et lærer-perspektiv. I denne studien har det blitt forsket på hvordan en lærer på 3.trinn oppfatter og bruker lek i matematikkundervisningen.
I denne masteroppgaven har det blitt brukt en kvalitativ forskningsmetode. Jeg har samlet inn data gjennom observasjon, etterfulgt av et semistrukturert intervju med læreren. Observasjonen dreide seg om å observere hvordan læreren la til rette for lek i matematikkundervisningen. Intervjuet handlet om lærerens oppfatning av lek i matematikkundervisningen, og erfaringer knyttet til lek og matematikk.
Resultatene viser hovedsakelig at læreren bruker lek aktivt i matematikkundervisningen, og legger vekt på at leken skal bidra til læring. Læreren er opptatt av å bruke ulike arbeidsmetoder for å variere matematikkundervisningen, og ser på lek som en god ressurs for å variere og tilpasse opplæringen. Resultatene viser også at lek ikke bare er viktig for å utvikle matematisk forståelse, men også for å utvikle sosiale ferdigheter. Det kom frem gjennom intervju at læreren er opptatt av at lek skal motivere og glede elevene, noe som samsvarer med tidligere forskning og teori på dette området. I løpet av denne studien har jeg kommet frem til at lek kan være en nyttig arbeidsmetode i matematikkundervisningen som kan bidra til å motivere og engasjere elevene. The theme of this master thesis is the usage of play in mathematics teaching, and the assignment is written from a teacher's perspective. This study has researched on how a 3rd grade teacher perceives and uses play when teaching mathematics.
In this master thesis, a qualitative research method has been utilized. I have collected data through observation, followed by a semi-structured interview with the teacher. The observation dealt with the teacher's perception and experiences associated with play to teach mathematics.
The results show mainly that the teacher uses play actively to teach mathematics and emphasizes that play must facilitate learning. The teacher focuses on using different methods to vary the mathematics lessons and is certain that play can be utilized as a great resource to vary and customize the education. Additionally, the results display that play is not only important for developing mathematical comprehension but also for developing social skills. The teacher’s focus on how play tend to motivate and delight students corresponds to previous research and theory in this field. To put it briefly, through this study, I have realized that play can be a useful work method in teaching mathematics and can contribute to motivating and engaging the students.