Barneskolelæreres anerkjennelsespraksis etter innføringen av LK20.
Abstract
I en av mange masteroppgaver om anerkjennelse gjør denne masteroppgaven seg relevant gjennom å fokusere på anerkjennelse etter innføringen av LK20. I denne masteroppgaven i profesjonsrettet pedagogikk er problemstillingen «Hvordan arbeider barneskolelærere med anerkjennelse i skolen etter innføringen av LK20?» Formålet med studien er å forske på barneskolelæreres arbeidspraksis to år inn i ny læreplan. Det er interessant å se om måten lærerne anerkjenner elevene på har endret seg etter et større fokus på anerkjennelse i LK20.
For å tydeliggjøre hva som skal forskes på innenfor denne problemstillingen er det blitt utarbeidet to forskningsspørsmål som skal tydeliggjøre veien forskningen vil gå. 1) Hvordan opplever barneskolelærere endringer i arbeidet med anerkjennelse etter innføringen av LK20? og 2) Hvordan kommer barneskolelæreres verdier og holdninger til uttrykk i deres anerkjennelsespraksis etter innføringen av LK20?
Masteroppgaven er basert på to teoretiske hoveddeler; anerkjennelse og lærerprofesjonen. Under anerkjennelse presenteres det teori om identitetsdannelse, faglig dannelse og teoretiske begreper knyttet til Axel Honneths anerkjennelsesteori. Teori under lærerprofesjonen vil i hovedsak handle om lærerprofesjonens fire grunnleggende verdier, etikk og autonomi. I og med at anerkjennelse er hovedtema i masteroppgaven vil dette være et tydelig fokus gjennom hele det teoretiske grunnlaget.
Dette er en kvalitativ studie hvor det ble gjennomført et fenomenologisk intervju. Datagrunnlaget kommer fra et utvalg på seks informanter som er interessante for denne studien på grunn av deres bakgrunn og kunnskap. Kriteriet i utvalget er at informantene må ha jobbet under innføring av ny læreplan, noe som vil si at vi har et bredt spekter av informanter. Etter drøftingen av funn ble det klart at det ikke har skjedd en stor endring i anerkjennelsespraksisen hos informantene. Det som imidlertid ble tydelig var informantenes fokus på relasjoner, sosial verdsetting og dannelse. I tillegg kom det frem at verdigrunnlaget i læreplanen i stor grad henger sammen med lærernes praksis, da dette er basert på lærerprofesjonens verdigrunnlag. Flere av informantene viste gjennomtenkte refleksjoner og beslutninger i ulike situasjoner basert på sitt handlingsrom for å ivareta ulike verdier og relasjonsbegrepet som står sterkt både i læreplanen og lærerprofesjonen. Among many master theses related to the topic of recognition, this master thesis is relevant by researching the topic of recognition after the introduction of LK20. In this master thesis in the area of professionally oriented pedagogy, the research question is “How do primary school teachers work with recognition in school after the introduction of LK20?” The purpose of the study is to research primary school teachers’ work practices after two years of implementation of the new curriculum. It is interesting to see whether and how the way teachers recognize students has changed after a greater focus on recognition in LK20.
I also made two narrower research questions to clarify what I’m going to research, which are: 1) How do primary school teachers experience changes in the work with recognition after the introduction of LK20? And 2) How are primary school teachers' values and attitudes expressed in their recognition practice after the introduction of LK20?
This master’s thesis is based on two main theoretical parts: the first one refers to recognition, the theory on identity formation, school education and theoretical concepts linked to Axel Honneth’s recognition theory. The second one refers to theory about the teaching profession. This second part describes mainly autonomy and teaching profession’s four basic values and ethics. As recognition is the main theme of this master’s thesis, this is the focus in both parts of the theoretical foundation.
This is a qualitative study that employed phenomenological interviews. The qualitative data comes from a selection of six informants who are relevant for this study because of their knowledge and background, which means that this study has a diversity of informants. The main selection criterion is that the informants must have worked during the introduction of the new curriculum. The discussion of findings shows that there has not been a major change in the recognition practices of the interviewed teachers. However, the informants clearly state their focus on relationships, social appreciation and education. In addition, they talk about the values base in their practice which is linked to the curriculum and the value base of the teaching profession. The informants showed well thought out reflections and decisions in different situations based on their room of action to take care of values and concept of relationship, which takes place in both the curriculum and the teaching profession.