Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorRønningen, Susanne
dc.date.accessioned2023-07-08T16:10:14Z
dc.date.available2023-07-08T16:10:14Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.inn:inspera:136491409:38037534
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3077250
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSammendrag Ifølge Utdanningsdirektoratet (2021) har tallene rundt spesialundervisning sunket de ti siste årene. I første øyekast høres dette kanskje bra ut. Men, er det virkelig slik at den ordinære opplæringen er såpass godt tilrettelagt, at det ikke er like stort behov for spesialundervisning? Eller står inkluderingsbergrepet i dagens skole så sterkt, at det går på bekostning av elevens læringsutbytte? Målsettingen i den norske skolen innebærer at alle skal kunne ta del i klassefellesskapet. Jeg er derfor interessert i å undersøke hvordan spesialundervisningen foregår i praksis, og hvilke faktorer som er avgjørende for en slik organisering. For å belyse studiens problemstilling har jeg valgt å benytte intervju som kvalitativ forskningsmetode, og ha en fenomenologisk og hermeneutisk tilnærming. Det ble gjennomført intervju av to lærere og to spesialpedagoger, på to forskjellige skoler. Studien belyses gjennom følgende problemstilling: «hvordan tilrettelegger og arbeider pedagogene ved to barneskoler, for å gjøre opplæringa innholdsrik og inkluderende for elever med vedtak om spesialundervisning?». Teorigrunnlaget i studien er knyttet til inkludering, ordinær undervisning, tilpasset opplæring og spesialundervisning. Alle elever preger sitt klasserom på hver sin måte, og kommer med sine evner, forutsetninger og sin bagasje. Så er det opp til skolene og hver enkelt lærer å møte dette mangfoldet, på en best mulig måte. Alle skal bli sett og hørt, å ha en opplæring tilpasset seg og sine behov. En opplæring hvor de kan mestre, samtidig som de er en del av fellesskapet. Som lærer har du et stort ansvar for dette. Flere vil kanskje stille seg spørsmål om det i heletatt er mulig. Kan en lærer imøtekomme hele dette mangfoldet, og samtidig sikre faglig mestring og sosialt samvær, i ett og samme klasserom? Funnene viser tydelig forskjell i organiseringen ved de to klassene, både når det gjelder planlegging og gjennomføring. Studien synliggjør også de viktigste faktorene som er grunnleggende, for å kunne oppnå en inkluderende opplæring. Både lærertetthet, kompetanse, samarbeid og den fysiske utformingen er ifølge funnene, avgjørende faktorer for å lykkes med en inkluderende opplæring.
dc.description.abstractAbstract According to the Norwegian Directorate of Education (2021) the numbers around special education has decreased in the last ten years. At first glance, this may look good. But it is really the case, that the ordinary training is well organised that there is not as great a need for special education? Or is the inclusion concept in today’s school so strongly, that it comes at the expense of the student`s learning outcomes? The aim in the Norwegian school means that everyone should be able to take part in the class community. I am therefore interested in a survey, on how the special education takes place in practise and which factors are decisive for such an organisation. In order to shed light on the study`s problem I have chosen to use interviews as a qualitative research method and have a phenomenological and hermeneutic approach. Interviews were conducted on two teachers and two special education teachers, on two different schools. The study is elucidated through the following problem: «how the pedagogues at two primary schools organize and work, in order to make the education rich and inclusive for pupils with a decision on special education?». The theoretical basis of the study is linked to inclusion, ordinary education, adapted training and special education. All Students mark their classroom in their own way, and come with their abilities, prerequisites and baggage. It is up to school and each individual teacher to meet this diversity in the best possible way. Everyone must be seen and heard, to have training adapted to their needs. A training where they can master, while at the same time being a part of the community. As a teacher you do have a responsibility for this. Many will perhaps questions whether it is even possible. Can a teacher accommodate all this diversity, and at the same time ensure academic mastery and social interaction, in one and the same classroom? The findings shows a clean difference in the two classes, both when is comes to planning and implementation. The study also highlights the most important factors that are fundamental to achieving inclusive education. According to the findings, both teacher density, competence, collaboration and physical design are decisive factors for the success of inclusive education.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.title"Vi og de andre" - hvordan lykkes med inkluderende opplæring?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel