Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorAndreassen, Karoline Ruud
dc.date.accessioned2023-07-11T16:10:29Z
dc.date.available2023-07-11T16:10:29Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.inn:inspera:136492602:45412058
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3077665
dc.description.abstractDenne masteroppgaven handler om uteskole (utvidet klasserom), hvor fokuset er på barneskolelæreres og skolelederes (rektorer) erfaringer og begrunnelser for bruk av uteskole. Formålet med oppgaven er å undersøke hvorfor lærere i barneskolen velger å gjennomføre uteskole og hvilke læringsarenaer de benytter i forbindelse med dette. Formålet er også å undersøke hvilke erfaringer med og begrunnelser skoleledere har for at uteskole brukes i barneskolen. Gjennom et empirisk materiale og en litteraturgjennomgang undersøker denne masteroppgaven følgende problemstilling: Hvilke erfaringer og begrunnelser har lærere og skoleledere for å bruke uteskole (utvidet klasserom) i barneskolen, sett i lys av Fagfornyelsen (LK20)? Tilnærmingen denne oppgaven har er kvalitativ med intervjuer av totalt åtte informanter fordelt på to skoler. Informantene består av seks lærere og to skoleledere fra barneskolen. Funnene i denne masteroppgaven viser at uteskole ofte er preget av praktiske og problemløsende oppgaver og aktiviteter som gjøres og løses gjennom samarbeid. Enkelte ganger benyttes også noen av de samme aktivitetene som blir brukt inne i klasserommet. Elevene settes ofte sammen i læringspar eller grupper for å finne løsninger på oppgaver sammen. Funnene viser også at arenaene som ofte benyttes er de som er lett tilgjengelige og i nærheten av skolen. Et annet funn som ble belyst av informantene var at det ikke er alle lærere som er like glade i uteskole, som dermed gjør at de ikke bruker uteskole i like stor grad eller kanskje, i enkelte tilfeller, ikke i det hele tatt. I tillegg var et interessant poeng, som kom fram under intervjuene, den mulige koblingen mellom uteskole, spesialundervisning og IOP-er. Koblingen kunne være at mer bruk av uteskole i spesialundervisning og IOP-er gjør det mer forpliktende for lærerne, at de skal gjennomføre uteskole.
dc.description.abstractThis master’s thesis is about outdoor education (extended classroom), where the focus is on primary school teachers’ and school principals’ experiences and arguments for using outdoor education. The purpose of this assignment is to research why teachers in primary school choose to conduct outdoor education and which learning arenas they use in connection with this. Another purpose is to research what experiences and arguments school principals have for using outdoor education in primary school. Through empirical material and a literature review, this master’s thesis examines the following issue: What experiences and reasons do teachers and school leaders have for using outdoor education (extended classroom) in primary school, seen in the light of Fagfornyelsen (LK20)? The approach of this thesis is qualitative with interviews of a total of eight informants distributed across two schools. The informants consist of six teachers and two principals from primary school. In this master’s thesis, the findings show that outdoor education is often characterized by practical and problem-solving tasks and activities that are done and solved through collaboration. Some of the same activities that are used inside are sometimes also used in outdoor education. The pupils are often put together in learning pairs or groups to find solutions to tasks together. Often the arenas that are most used, the findings show are those areas that are easily accessible and close to the school. Another finding highlighted by the informants was that not all teachers are equally thrilled with outdoor education, which means that they do not use outdoor education to the same extent or perhaps, in some cases, not at all. In addition, an interesting point that emerged during the interviews, was the possible link between outdoor education, special education and IOPs. The link could be that more use of outdoor education in special education and IOPs makes it more mandatory for the teachers, that they must conduct outdoor education.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleBruk av uteskole (utvidet klasserom) i barneskolen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel