Atferden eies ikke av eleven alene - Kontaktlæreres og sosiallæreres erfaringer med utagerende elevatferd sett i et systemteoretisk perspektiv
Abstract
Masteroppgaven retter søkelyset på utagerende elevatferd i lys av et systemteoretisk perspektiv. Tematikken har blitt undersøkt med bakgrunn i problemstillingen: Hvordan kan kontaktlæreres og sosiallæreres erfaringer med utagerende elevatferd ses i lys av et systemteoretisk perspektiv? Problemstillingen er utdypet med forskningsspørsmål som går nærmere inn på hvordan kontaktlærere og sosiallærere forstår og opplever utagerende elevatferd, hvordan de jobber forebyggende mot utagerende elevatferd, samt hva som vektlegges i utførelsen av atferdshåndteringen.
Studien tar utgangspunkt i to ulike roller i skolesystemet, hvor begge har nær tilknytning til utagerende elevatferd. Formålet er å fremme kontaktlæreres og sosiallæreres perspektiver gjennom opplevelser og erfaringer med atferden, samt deres handlingsmønster. Med handlingsmønster menes kontaktlæreres og sosiallæreres håndtering og forebygging av utagerende elevatferd. Forskerens forforståelse beror på at lærere opplever atferden som krevende, og at en i lys av systemet og omgivelsene kan møte atferden på en mer hensiktsmessig måte.
For å belyse studiens problemstilling er det benyttet kvalitativt semistrukturert intervju med utgangspunkt i en hermeneutisk og fenomenologisk forankring. Det er gjennomført syv intervjuer, hvor utvalget består av fire kontaktlærere, to sosiallærere og én informant som har stilling som både kontaktlærer og sosiallærer. Studien forankres i aktuell teori og forskning om systemteoretisk perspektiv, lærerens rolle og samarbeid. Grunnlaget for kategoriseringen i analysen er lærernes erfaringer, forståelser og opplevelser av utagerende elevatferd. Funnene i studien viser at lærerne vektla følgende kategorier som betydningsfulle i møte med elevatferden: elevsyn og forståelse, relasjonsbasert klasseledelse, praktisk håndtering, kompetanse, forebygging og samarbeid. Kategoriene er grunnlaget for drøftingen og ses i lys av relevant teori og forskning.
Studiens hovedfunn er at lærernes erfaringer med utagerende elevatferd i lys av systemperspektivet, er komplekst i form av kompetanse, håndtering, forebygging og samarbeid. The master's thesis focuses on disruptive student behavior in the light of a systems theoretical perspective. The topic has been investigated based on the research question: How can contact teachers and social teachers experiences with disruptive student behavior be seen in the light of a systems theoretical perspective? The research question will go into more detail about how contact teachers and social workers experience disruptive behavior, how they work preventively against disruptive behavior, as well as what they emphasized in the execution of behavior management.
The study is based on two different roles in the school system, both are closely related to disruptive student behavior. The purpose is to promote the perspectives of contact teachers and social teachers through experiences with the behavior, as well as their patterns of action. This means the teachers' handling and prevention of disruptive student behavior. The researcher's preconceptions are that teachers experience the behavior as challenging, and that they consider that the system, environment, and the behavior can be met in a more appropriate way.
To illuminate the research question, a qualitative semi-structured interview was used based on a hermeneutic and phenomenological approach. Seven interviews have been conducted, where the selection consists of four contact teachers, two social teachers and one informant with a position as both contact teacher and social teacher. The study is anchored in current theory and research on systems theory perspective, the teacher's role, and collaboration. The basis for categorization in the analysis is the teachers' experiences, understandings, and perceptions of disruptive student behavior. The findings in the study show that the teachers emphasized the following categories as important when dealing with student behavior: student views and understanding, relationship-based class management, practical handling, competence, prevention, and cooperation. The categories are the basis for the discussion and are seen in the light of relevant theory and research.
The main finding in the study is that the teachers' experiences of acting out behavior from a systems perspective, are complex when it comes to competence, handling, prevention and cooperation.