Inkluderende spesialundervisning: En studie av lærere og spesialpedagogers opplevelser av arbeidet med å skape en inkluderende praksis i skolehverdagen
Description
Full text not available
Abstract
SammendragDenne masteroppgaven har undersøkt hvordan lærere og spesialpedagoger håndterer organisering av spesialundervisning for å fremme en inkluderende praksis i skolehverdagen. Den har tatt utgangspunkt i levde hverdagserfaringer til de som jobber tett på spesialundervisning i barneskolen. Masteroppgaven er basert på en kvalitativ intervjustudie, av to kontaktlærere, to spesialpedagoger og en barne- og ungdomsarbeider. Jeg var nysgjerrig på både lærere og spesialpedagogers syn på måten spesialundervisning organiseres i skolen og formulerte derfor følgende problemstilling: Hvordan opplever lærere og spesialpedagoger arbeidet med å skape en inkluderende praksis i spesialundervisning?
Funnene fra intervjuene viser betydningen av å tilrettelegge for spesialundervisning inne i klasserommet, ved å blant annet benytte et flerlærersystem. I tillegg vektlegger lærerne og spesialpedagogene å være fleksible og løsningsorienterte i møte med elevenes ulike behov. Det er sentralt å se muligheter for bruk av eneundervisning eller opplæring i mindre grupper hvis dette er til elevens beste. Det er viktig å være bevisst på hvorfor man velger å gå ut av klasserommet og hva man går glipp av ved å gjøre det. Inkludering må bestå av litt mer enn å bare være inne i klasserommet, sosial og faglig mestring påvirker hverandre gjensidig og kan bidra til inkludering. Samarbeidet mellom de som jobber tett på spesialundervisning er avgjørende når det kommer til å skape sammenheng mellom spesialundervisning og ordinær opplæring. Arbeidet med å få til et godt samarbeid er tidskrevende og lærerne og spesialpedagogene opplever at tiden ikke strekker til. Dette kan igjen påvirke mulighetene for å inkludere elever med rett til spesialundervisning i klassens fellesskap.
Oppsummert peker studien på hvordan valg av organiseringsform i spesialundervisning må tas med utgangspunkt i hver enkelt elev sine ulike behov, og viktigheten av å møte hver enkelt elev med ulike tilpasninger og fleksibilitet, til alle elevers beste. SummaryThis masters’s thesis has examined how teachers and special needs educators handle the organization of special needs education to enhance inclusion in the everyday school-life. The thesis has emerged from lived everyday experiences of those who work close to special needs education in Norwegian primary schools. The master’s thesis is based on a qualitative interview study on two teachers responsive for their respective classes, two special needs teachers, and one children-and youth worker. I was curious on finding out both the teachers’ and the special needs teachers’ views on how special needs education is organized in Norwegian schools, and formulated therefore the following problem statement: How does teachers and special needs educators experience the work on trying to create an including special needs education?
Findings from the interviews shows the importance of facilitating to special needs education inside the classroom, by using a multiple teacher system. In addition to this, the teachers and the special needs educators emphasize being flexible and solution oriented when it comes to meeting each individual persons needs. It is central to see possibilities of using individual education, or education in smaller groups, if this is best for the individual pupils own needs. In addition to this, it is important to be aware of why one chooses to take a pupil out of the classroom, and what one misses by doing so. Inclusion has to consist of more than just being inside of the classroom, because social and educational sense of achievement has a mutual influence, which can contribute to inclusion. The cooperation between those who work close to special needs education is crucial when it comes to creating connection between special needs education and ordinary teaching. Working with creating this cooperation is time-consuming, and the teachers and special needs educators may feel as if this work is too time-consuming within the time-frame they have available. This could again impact the possibilities of including pupils with a right to special needs education in their classroom fellowship.
To summarize, this study points to how choices of organization in special needs education has to be based on each individual pupils needs, and the importance of meeting each individual pupils with different adaptions and flexibility, for the good of all students.