Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorGulbrandsen, Tara
dc.date.accessioned2023-07-18T16:10:15Z
dc.date.available2023-07-18T16:10:15Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.inn:inspera:136491409:38101751
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3079773
dc.description.abstractDet har blitt en økt interesse for dataspill i skolen og flere lærere har også fått en positiv innstilling til dette. Fremdeles er det mangel på forskning som angår dataspill som læringsverktøy i skolen, spesielt i forbindelse med hvordan dette skal gjennomføres i praksis. Dataspill er i tillegg på mange måter egnet for å bruke i KRLE ved at det ofte vektlegges en handling som kan gjøre at spilleren blir investert og opplever en innlevelse med ulike karakterer og spillets verden. Slike dataspill gjør at man på mange måter kan sette seg inn i andres perspektiv og situasjoner. I tillegg er det mange dataspill som kombinerer religiøse elementer. Denne masteroppgaven vil derfor handle om bruk av dataspill i KRLE faget på barneskolen. Jeg har skapt et undervisningsopplegg med dataspillet Before your eyes som vil sette søkelys på fordeler og utfordringer med bruk av dataspill i KRLE. Before your eyes er et underholdningsspill med interaktiv historiefortelling. I tillegg vil elevenes opplevelse av dataspill som læringsverktøy vektlegges. Jeg benytter meg av kvalitativ metode, deltakende-observasjon, for innsamling av datamateriale. Min forskning viser til gode muligheter for hvordan dataspill kan brukes i KRLE faget, og prosjektet bidro til en positiv opplevelse blant elevene hvor de fikk bruke tidligere forkunnskaper og reflekterte rundt etiske valg. Samtidig er det svakheter ved min studie og undervisningsopplegg.
dc.description.abstractVideo games in school has gained a lot of interest and many teachers view this as something positive. Nonetheless, there are few studies according to how video games can be used as a learning tool in school, especially considering how it should be used in practice. Video games are also in many ways suitable for the subject Religion, Philosophy and Ethics where the narrative of the game often makes the player invested in the story and experiences an immersion with different characters and the world design. Video games like these make it possible for the player to familiarize themselves with other people´s perspectives and situations. In addition, many games combines different aspects of religion. Therefore, this thesis will focus on the use of video games as a learning tool in the subject Religion, Philosophy and Ethics in elementary school. I have created a teaching arrangement with the video game Before your eyes which will contribute to find advantages and disadvantages by using video games in Religion, Philosophy and Ethics. Before your eyes is a commercial game with an interactive storytelling. In addition, the pupils experience of video games as a learning tool will be emphasized. I will use a qualitative method, participant observation, to collect data. My study shows good opportunities for how video games can be used as a learning tool in the subject Religion, Philosophy and Ethics, and the project contributed to a positive experience for the pupils where they could use prior knowledge and reflect on ethical choices. Nonetheless, my study has and teaching arrangement has flaws.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleHvordan kan dataspill brukes som et læringsverktøy i KRLE faget?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel