Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorHaugen, Emma
dc.date.accessioned2023-07-18T16:10:18Z
dc.date.available2023-07-18T16:10:18Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.inn:inspera:136491409:37704683
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3079775
dc.description.abstractI denne masteroppgaven har det blitt gjort en lærebokanalyse av to læreverk i matematikk på 4.trinn. De utvalgte læreverkene var Multi 4A Elevbok og Matematikk 4A fra Cappelen Damm Grunnbok. Begge publisert av to kjent norske forlag Gyldendal og Cappelen Damm, etter det nye kunnskapsløftet i 2020. Hensikten med lærebokanalysen var å undersøke i hvilke grad læreverkene svarer til potensielle kognitive krav og type svar i oppgaver, med utgangspunkt i problemløsning. Dermed ble følgende problemstillingen og forskningsspørsmål formulert: «Hvilke potensielle kognitive krav og type svar kreves i multiplikasjonsoppgaver med utgangspunkt i problemløsning, i to norske lærebøker i matematikk på 4.trinn?» - «I hvilken grad svarer de utvalgte lærebøkene til potensielle kognitive krav med utgangspunkt i problemløsning?» - «I hvilken grad svarer de utvalgte lærebøkene til type svar med utgangspunkt i problemløsning?» - «Hvilke sammenhenger finnes det mellom potensielle kognitive krav og type svar i oppgavene i de valgte lærebøkene?» For å analysere læreverkene ble rammeverket til Charalambous et.al (2010) tatt i bruk. Dette rammeverket deler analysen inn i horisontal og vertikal analyse. I denne masteroppgaven gikk den vertikale analysen i dybden av potensielle kognitive krav slik de er definert av Smith og Stein (1998), og de ulike typene svar en oppgave kan kreve slik Charalambous et.al (2010) definerer det. Dette er gjort i kapittelet om multiplikasjon fra begge læreverkene, samt kapittelet om problemløsning i Matematikk 4A fra Cappelen Damm Grunnbok. Resultatene fra analysene i denne masteroppgaven tilsier at Multi 4A i svært liten grad svarer til potensielle kognitive krav ved problemløsning, og at Matematikk 4A fra Cappelen Damm svarer i liten grad. Både Multi 4A og Matematikk 4A fra Cappelen Damm svarer i svært liten grad til type svar ved problemløsning. Det ble oppdaget at det kun var oppgaver på de høyere potensielle kognitive nivåene som krevde en forklaring, og at oppgaver innen det potensielle kognitive kravet memorering kun krevde et svar.
dc.description.abstractIn this master’s thesis a textbook analysis was conducted on two textbooks in mathematics for 4th grade. The selected textbooks were Multi 4A Elevbok and Matematikk 4A fra Cappelen Damm Grunnbok. The purpose of the textbook analysis was to investigate to which extent the textbooks corresponded to potential cognitive demands and types of response in tasks, based on problem-solving. Thus, the title of this master´s thesis is: An analysis of two Norwegian textbooks in mathematics for 4th grade, based on problem-solving. The problem statement and research questions were formulated as following: “What potential cognitive demands and types of response are required in multiplication tasks based on problem-solving, in two Norwegian textbooks in mathematics for 4th grade?” - “To what extent do the selected textbooks correspond to potential cognitive demands based on problem-solving?” - “To what extent do the selected textbooks correspond to types of response based on problem-solving?” - “What connections exist between potential cognitive demands and types of response in the tasks in the selected textbooks?” To analyze the textbooks a framework produced by Charalambous et al. (2010), that divided the analysis into horizontal and vertical analyses, was used. In this master´s thesis, the vertical analysis went into depth on potential cognitive demands as defined by Smith and Stein (1998), and the different types of response a task can require, as defined by Charalambous et al. (2010). This was done in the multiplication chapter from both textbooks, as well as the problem-solving chapter in Matematikk 4A. The results from the analyses in this master´s thesis suggest that Multi 4A to a very small extent corresponds to potential cognitive demands in problem – solving, and that Matematikk 4A fra Cappelen Damm corresponds in a small extent. Both Multi 4A and Matematikk 4A fra Cappelen Damm to a very small extent corresponds to types of response in problem – solving. It was discovered that it only was tasks in a higher potential cognitive level that required an explanation, and that tasks in the potential cognitive level memorization only required an answer.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titlePotensielle kognitive krav og type svar i multiplikasjonsoppgaver: En analyse av to norske lærebøker i matematikk på 4.trinn, med utgangspunkt i problemløsning.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel