Naturvitenskapens egenart gjennom andre læringsarenaer
Abstract
Formålet med denne masteroppgaven var å undersøke hvordan man kan lære om naturvitenskapens egenart gjennom andre læringsarenaer. Dette var oppgavens problemstilling, og følgende forskningsspørsmål ble derfor formulert: Hvordan kommer naturvitenskapens egenart og utforsking til uttrykk i et undervisningsopplegg på Vitensenteret? Hva uttrykker elevene om naturvitenskapens egenart før og etter deltakelse på undervisningsopplegget på Vitensenteret?
Oppgaven er en kvalitativ casestudie, hvor metodene intervju og observasjon har blitt benyttet. Åtte elever fra en 10. klasse ble intervjuet før og etter deltakelse på et undervisningsopplegg på Vitensenteret. Det samme undervisningsopplegget ble observert to ganger.
En del av datamaterialet besto av notater fra observasjonene hvor en observasjonsmanual konstruert med inspirasjon fra LISSI-studiets observasjonsmanualen for utforsking ble benyttet (Kersting et al., 2021). Det var fem kategorier under utforsking som ble observert i undervisningsopplegget – forberedelse, datainnsamling, konsolidering, frihetsgrad og naturvitenskapens egenart. Disse kategoriene ble kodet med kode 1, 2, 3 eller 4 etter grad av undervisningskvalitet.
Den andre delen av datamaterialet besto av lydopptak fra intervjuene som ble transkribert og analysert ved hjelp av et analyseverktøy konstruert med inspirasjon fra Cullinane og Erduran (2022) og Øyehaug & Kristensen (2023), hvor Erduran et al. (2019) sin tilnærming til naturvitenskapens egenart ble benyttet. Spørsmålene til intervjuene er laget med inspirasjon fra Lederman et al. (2002) sin intervjuguide, VNOS. Elevens uttrykkelser om naturvitenskapens egenart ble gradert il naiv, delvis og velutviklet forståelse ved hjelp av analyseverktøyet.
Resultatene fra studiet viste at utforskning kommer i liten grad til uttrykk i undervisningsopplegget på Vitensenteret. Perspektiver av naturvitenskapens egenart blir observert at kommer frem implisitt i undervisningsopplegget på Vitensenteret. Resultatene fra studiet viste at elevene uttrykte seg naivt i de fleste perspektivene av naturvitenskapens egenart som kom til uttrykk i elevenes svar, både før og etter undervisningsopplegget på Vitensenteret. Resultatene viste en liten grad av utvikling i elevenes forståelse for perspektivene vitenskapelig praksis, og mål og verdier etter undervisningsopplegget på Vitensenteret. The prupose of this master thesis was to investigate how one can learn about nature of science through other learning arena. This issue was investigated, as well as the following research questions: How is nature of science and scientific inquiry expressed in an educational activity at Vitensenteret? What does the students express about nature of science before and after participating in the educational activity at Vitensenteret?
This assignment is a qualitative case study, where the methods that were uses was interview and observation. Eight students in 10th grade were interviewed before and after participating in the educational activity at Vitensenteret. The same educational activity was observed twice.
The data material consisted of notes form the observations where an observation manual constructed with inspiration from the LISSI-study’s observation manual for inquiry was used (Kersting et al., 2021). There were five categories under inquiry that were observed through the educational activity – preparation, data collection, consolidation, degree of autonomy and nature of science. These categories were coded with a code from 1 to 4 according to the degree of educational quality.
The data material also consisted of audio recordings from the interviews that were transcribed and analyzed using an analysis tool constructed with inspiration from Cullinane & Erduran (2022) and Øyehaug & Kristensen (2023), where Erduran et al.'s (2019) approach to nature of science was used. The questions in the interview has created with inspiration from Lederman et al.'s (2002) interview guide, VNOS. The student’s expressions about nature of science were graded as naive, partial and well-developed understanding using the analysis tool.
The results from the study showed that inquiry expressed in the educations activity in a small extent at Vitensenteret. Perspectives of nature of science was observed implicitly in the educational activity at Vitensenteret. The results also showed that the student expressed themselves with a naive understanding in most of the perspectives of nature of science that were categorized in the students’ answers, both before and after the educational activity at Vitensenteret. The results showed a small development in the students understanding of the perspectives scientific practice, and goals and values after the educational activity at Vitensenteret.