En kvalitativ innholdsanalyse av læreverket Naturfag 8-10
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3079792Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Hensikten med denne studien har vært å undersøke hvordan naturvitenskapens egenart blir fremstilt i læreverket Naturfag 8-10. Refleksjonene rundt naturvitenskaps egenart ble undersøkt i lys av Lederman et al (2002) sine sju perspektiver.
Studien går ut på å se hvordan disse sju perspektiver av Ledermans syn på naturvitenskapens egenart kommer frem i kapitlene som handler om naturvitenskapen og om dette går gjennom i de resterende kapitlene i læreverket. I tillegg går også studien ut på å se hvordan vitenskapshistoriske eksempler blir anvendt for å illustrere naturvitenskapens egenart.
På bakgrunnen av dette har jeg benyttet meg av problemstillingen: Hvordan fremstår naturvitenskapens egenart i et læreverk i naturfag for 8.-10.klasse? For å besvare problemstillingen har jeg laget to forskningsspørsmål: 1) Hvordan kommer Ledermans syn på naturvitenskapens egenart til syne i de to kapitlene i Naturfag 8 og Naturfag 10 som omhandler naturvitenskap? 2) Hvordan kommer Ledermans syn på naturvitenskapens egenart til syne læreverkets resterende kapitler (Naturfag 8, 9 og 10)?
I denne studien har jeg benyttet meg av kvalitativ innholdsanalyse, der jeg kun analyserer innholdet til de tre lærebøkene. Det viser seg at læreverket Naturfag 8-10 har med seg alle perspektivene, men at det er noen perspektiver som er dominerende enn andre perspektiver. Noen av funnene viser at perspektivene De naturvitenskapelige metoder og Den empiriske naturvitenskapen er det flest sitateksempler fra, mens perspektivet Den kreative naturvitenskapen er det færre sitateksempler på.
Funnene fra vitenskapshistoriske eksempler viser seg at mange av eksemplene blir beskrevet enkelt, noe som fører med seg at hensikten med eksemplene kanskje faller bort. The purpose of this study has been to examine how nature of science is presented in the textbooks from Naturfag 8-10. The reflections on nature of science were examined in the light of Lederman et al. (2002)’s seven perspectives.
The examination is about to see how the nature of science is expressed in the textbooks, and to compare the different between the chapter of science and the rest of the textbooks. The purpose of this study is examining too how the historical examples are used to express the nature of science.
I have made one main question: How does the nature of science appear in science textbooks for 8th-10th grade? To answer that question, I have made two research questions: 1) How does the Lederman’s view of the nature of science come to light in the two chapters, who is about nature, in the science textbook 8 and the science textbook 10? 2) How does the Lederman’s view of the nature of science come into the rest of chapters in textbooks (Science 8, 9 and 10)?
In order to answer the research questions, a qualitative content analysis was carried out the textbooks. All the text in the textbooks was analysed to see how nature of science was expressed. The results showed that the textbooks matched some of the perspectives of the nature of science, but some of the perspectives was inconclusive. Some of the results showed that the perspective of the Scientifics methods (de naturvitenskapelige metoder) and the empirical of sciences (den empiriske naturvitenskapen), there are many examples from textbooks. But the perspective of the creative of science (den kreative naturvitenskapen), there is few examples of.
The findings from the historical examples shows that there are a lot of examples who described simplified, and it will be some misunderstood of the nature of science.