dc.description.abstract | I denne masteravhandlingen er det blitt gjennomført en innholdsanalyse av oppgavedelene innenfor kapitlene som omhandler funksjoner i lærebøkene Maximum 10 og Matematikk 10 for 10. trinn for å undersøke forhold knyttet til hvilke kognitive krav disse oppgavene stiller til elevene.
For å utføre analysen er deler av et rammeverk for analyse av lærebøker i matematikk, utviklet av Charalambous, Delaney, Hsu og Mesa (2010) tilpasset og benyttet for å undersøke dette. Dette rammeverket, i sammenheng med begrepet kognitive krav fra Smith og Stein (1998) vært sentralt for problemstillingen.
Analysen som ble gjennomført viste blant annet at Maximum 10 ser ut til å en større andel av oppgaver som stiller høyere kognitive krav til elevene enn det Matematikk har. Det tyder også på at majoriteten av oppgavene i begge bøkene befinner seg innenfor de kategoriene av kognitive krav som omhandler ‘prosedyreoppgaver’.
Rollene lærebøker, og læreres bruk av lærebøker, har er svært sentrale, og det har derfor blant annet blitt konkludert med at ettersom Maximum 10 og Matematikk 10 er utgitt av to av de største forlagene i Norge, med de fordelingene av oppgaver innenfor ulike kognitive nivåer av kognitive krav, så får elever på 10. trinn i Norge antagelig ulike utgangspunkt for læring innenfor funksjonsområdet. | |
dc.description.abstract | Title: “Cognitive demands within tasks as a part of the functions subject area in mathematics textbooks for grade 10 in Norway”.
This master thesis consists of an analysis of mathematical tasks within the functions area of mathematics, within two Norwegian textbooks for grade 10. The emphasis of the analysis has been on which cognitive demands these tasks require of the students.
A framework for studying math textbooks, developed by Charalambous, Delaney, Hsu and Mesa (2010), along with definitions by Smith and Stein (1998) of the concept of ‘cognitive demands’ in tasks was used as the groundwork for the analysis that was implemented in this thesis.
The analysis showed, among other results, that one of the textbooks had a larger share of tasks within higher levels of cognitive demands. Another result was that most of the tasks in both textbooks, in some manner, could be categorized as being tasks that could be solved with the use of certain procedures.
Different implications were made, based on research on related topics and the results from the analysis. For example, within this master thesis, the role that textbooks have in teaching situations, along with how teachers make use of textbooks, has been emphasized. These factors, along with the results from the analysis, contributed to reaching the conclusion that students in grade 10 in Norway, making use of textbooks are likely to have different starting points when learning about the functions area subject. | |