En musikklærer uten gehør; «det blir litt som en norsklærer med dysleksi».
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3079815Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselBeskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Denne oppgaven handler om hvilken selvoppfatning og mestringsforventninger musikklærere i ungdomsskolen har til egne gehørferdigheter, og hvordan dette påvirker undervisningen deres. Gjennom intervjuer med musikklærere ønsket jeg å finne ut hvordan de reflekterer rundt egne erfaringer og opplevelser knyttet til gehør, og hvordan dette har innvirkning på deres undervisningsfag.
Gjennom semistrukturerte kvalitative intervju med syv musikklærere har jeg stilt spørsmål knyttet til identitet, gehør og hørelære, selvoppfatning, mestringsforventninger, og utvikling av kunnskap. I løpet av analysen endte jeg opp med hovedkategoriene gehør, selvoppfatning, mestringsforventninger, og musikkfaget. Disse fire hovedkategoriene har jeg deretter diskutert i lys av relevant teori. Jeg har skrevet om selvoppfatning, mestringsforventninger, ulike kunnskapsformer, og ulike definisjoner av musikkfaget.
Forskningen min viser en sammenheng mellom selvoppfatning knyttet til egne ferdigheter, og mengden gehørrelatert undervisning i klasserommet. I tillegg finner jeg andre interessante funn knyttet til mestringsforventninger, og hvordan forventning om mestring gjerne ikke er like viktig for planlegging av undervisning som jeg først antok.
Oppgaven er interessant for musikklærere i grunnskolen og musikklærerutdannere som er nysgjerrige på hvordan selvoppfatning og gehør innvirker på det musikkfaget som skapes i norske klasserom.
Stikkord:Selvoppfatning, mestringsforventninger, gehør, ungdomsskole, musikklærer This thesis is about the self-perception and the self-efficacy secondary school music teachers have of their own listening skills, and how this affects their teaching. Through interviews with music teachers, I wanted to find out how they reflected on their own experiences and experiences related to aural skills, and how this impacted on their instruction.
In this thesis, I have conducted semi-structured qualitative interviews with seven music teachers where I have asked questions related to identity, hearing in music, self-perception, self-efficacy, and the development of knowledge. In the course of the analysis, I found the main categories aural skills, self-perception, self-efficacy, and the music subject. I have then discussed these four main categories in the light of relevant theory. I have written about self-perception, self-efficacy, different forms of knowledge, and different definitions of the music subject.
My research shows a connection between self-perception related to one's own skills, and the amount of hearing-related teaching in the classroom. In addition, I find other interesting findings related to self-efficacy, and how self-efficacy are often not as important for planning teaching as I first assumed.
The thesis is of value for primary school music teachers and music teacher educators who are curious about how self-perception and aural skills affect the music subject that is created in Norwegian classrooms.
Keywords:Self-concept, self-efficacy, hearing, secondary school, music teacher