Hvilke mønster kan man se mellom sårbare barns mestringstro og deres relasjon til kontaktlærer?
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3086067Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne masteroppgaven er temaet for oppgaven sårbare barns mestringstro og motivasjon i sammenheng med deres relasjon til lærer sett fra elevens ståsted. I oppgaven blir det vist til at mestringstro og motivasjon går hånd i hånd. De sårbare barna har blitt sammenlignet med barna som ikke er sårbare for å kunne si noe om forskjeller innenfor mestringstro, motivasjon og relasjon til lærer. Ettersom «sårbare barn» er en bred gruppe har det blitt avgrenset til barn som har en problematisk atferd som øker deres sårbarhet. Det har dermed blitt sammenlignet to sårbare elevgrupper: elever med ADHD-diagnose og elever med atferdsproblem, men ikke ADHD-diagnose.
Det ble i denne undersøkelsen benyttet en kvantitativ tilnærming der forskeren brukte data samlet inn fra en større tverrsnittsundersøkelse fra 2022 gjennomført i regioner i ulike områder i Norge. Forskeren har tatt utgangspunkt i elevens vurdering av lærer-elev-relasjonen og dens tro om egen mestring, samt lærerens vurdering av elevens motivasjon og arbeidsinnsats. Dette ved å utføre statistiske analyser for å besvare følgende problemstilling: «Hvilke mønster kan man se mellom sårbare elevers mestringstro og deres relasjon til kontaktlærer?»
I undersøkelsen kommer det frem flere interessante funn, blant annet at sårbare barn vurderer deres relasjon til å være god sammenlignet med barn som ikke er sårbare. Til tross for god lærer-elev-relasjon, vurderer de sårbare elevene sin mestringstro til å være lav i forhold til med elevene som ikke er sårbare. Dette kan vise seg i lærerens vurdering av de sårbare elevenes motivasjon og arbeidsinnsats, som også kommer frem som lav. In this master's thesis, the theme of the thesis is vulnerable children's self-efficacy and motivation in the context of their relationship with their teacher, seen from the student's point of view. In the thesis, it is shown that self-efficacy and motivation go hand in hand. The vulnerable children have been compared with the children who are not vulnerable to be able to say something about differences in self-efficacy, motivation, and the pupil-teacher-relationship. As "Vulnerable children" is a broad group, it has been limited to children who have problematic behaviour that increases their vulnerability. Two vulnerable student groups have thus been compared: students with an ADHD diagnosis and students with behavioural problems, but no ADHD diagnosis.
In this survey, a quantitative approach was used where the researcher used data collected from a larger cross-sectional survey from 2022 carried out in regions in various areas in Norway. The researcher has focused on the student's assessment of the teacher-student relationship and their belief about their own mastery, as well as the teacher's assessment of the student's motivation and work effort. This is done by carrying out statistical analyses to answer the following question: "Which Pattern can be seen between Vulnerable Children's Self-Efficacy and the Pupil-Teacher-Relationship?".
In the survey, several interesting findings emerge, including that vulnerable children consider their relationship to be as good as the children who are not vulnerable. Despite a good teacher-pupil relationship, the vulnerable pupils consider their self-efficacy to be low in comparison with the pupils who are not vulnerable. This can be seen in the teacher's evaluation of the vulnerable pupils' motivation and work effort, which also turns out to be low.