Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorHoffmann, Sebastian S.
dc.date.accessioned2023-09-22T16:10:21Z
dc.date.available2023-09-22T16:10:21Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.inn:inspera:136496030:37281764
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3091453
dc.description.abstractDenne oppgaven er en studie om tverrfaglig bruk av engelske tekster i samfunnsfag i norsk videregående skole. Teori og tidligere forskning rundt emnet viste at tverrfaglig bruk av engelske tekster kan ha didaktiske og pedagogiske fordeler, samt et visst potensial for språklæring. Det var imidlertid problematisk å avdekke om tverrfaglig bruk av engelske tekster på fagkobling eller flerfaglig nivå kunne betraktes som tverrfaglig undervisning gitt formuleringene i LK20 og lite tidligere forskning på temaet. Før utførelsen av egen forskning ble det formulert tre hypoteser, samt tre forskningsspørsmål for å bekrefte eller avkrefte hypotesene, og for å finne svar på tesen; Tverrfaglig bruk av engelske tekster er, uten å være eksplisitt beskrevet i LK20, et naturlig forekommende fenomen i norsk videregående skole som lærere kan bruke for å maksimere det mulige læringsutbyttet for både engelsk og samfunnsfag. En triangulering av forskningsmetoder (dokumentanalyse, intervjuer og spørreskjema) ble valgt, og hver av dem ble tildelt forskningsspørsmålene de skulle besvare. Basert på dataene som ble samlet inn og de avsluttende svarene på forskningsspørsmålene, konkluderte denne oppgaven med at; til tross for at tverrfaglig bruk av engelske tekster i samfunnsfag på et flerfaglig og tverrfaglig nivå ikke er teoretisk forankret i LK20, er det fortsatt en fornuftig praksis og bør behandles og evalueres på samme måte som enhver annen pedagogisk og didaktisk metode av hver enkelt lærer for hver enkelt undervisningsgruppe med hensikt om å tilpasse undervisnings- og læringssituasjoner.
dc.description.abstractThis paper is a study on the cross-curricular use of English texts in Social studies in Norwegian upper secondary schools. Theory and previous research on the matter showed that cross-curricular use of English text might yield didactical and pedagogical benefits, as well as some potential for language learning. However, it was problematic to uncover whether cross-curricular use of English text on an inter- or multidisciplinary level could even be considered cross-curricular teaching given the formulations in the LK20 and little previous research on the topic. Before conducting any research, three hypotheses were formulated, as well as three research questions to confirm or deny them, in order to find an answer to the thesis; The cross-curricular use of English texts, though not explicitly described in the LK20, is a naturally occurring phenomenon in Norwegian upper secondary schools which teachers can use to maximize the potential learning benefit for both English and social studies. A triangulation of research methods ( document analysis, interviews, and a questionnaire) was chosen, and each of them was assigned to the research questions they were intended to answer. Based on the data collected and the findings to the research questions, this paper concluded that; despite that the cross-curricular use of English texts on a multi-and interdisciplinary level is not theoretically anchored in the LK20, it is still an evidently sound practice and should be treated and evaluated on the same level as any other pedagogical and didactical method by each separate teacher for each separate class in terms of adapting the teaching and learning scenarios.
dc.languageeng
dc.publisherInland Norway University
dc.titleMind the Gap: A study of Cross-curricular use of English texts in Norwegian upper secondary school
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel