En litteraturstudie av Norsk forskning om betydningen av relasjoner i barnehagen
Description
Full text not available
Abstract
SammendragMålet med denne masterstudien har vært å se på betydningen av relasjoner i barnehagen. Hensikten har vært å finne ut hvilken betydning gode relasjoner har for barnets utvikling og trivsel i barnehagen. Emner og begreper som har betydning for relasjoner, blir introdusert og presentert, herunder er lek, psykisk helse, vennskap, språkutvikling og anerkjennelse, er temaer jeg har valgt å gå nærmere inn på. Teori om tilknytning og språkutvikling støtter også opp funn i denne masterstudien.Mest spennende funn i denne studien, er at 1 og 2 åringer utvikler vennskap og en relasjon. I kontrast til at barn leker siden av hverandre og ikke med hverandre. Et annet overaskende funn har vært at de ansattes holdninger og tilstedeværelse sees på som vel så avgjørende som høy utdanning. Funn i studien viser at betydning av gode relasjoner i barnehagen er med på å utvikle og skape trivsel, utjevne forskjeller og bidrar til å inkludere barn. Kunnskapen som kommer frem i denne studien kan være med på å gi et løft til barns utvikling - både sosialt og i den språklige utviklingen. Dette fordi de gode relasjonene i barnehagen kommer av, og skapes av, engasjerte og tilstedeværende voksne i barnehagen. Det kan tyde på at kunnskap om relasjoner er et godt grunnlag for å gi barn gode forhold i barnehagen, mens holdningene til den ansatte antakelig er den aller viktigste ingrediensen i arbeidet med å fremme de gode relasjoner i barnehagen. Det har blitt samlet inn relevant forskning om det aktuelle temaet, og gjort rede for eventuelle kunnskapshull. Metoden benyttet i denne studien er litteraturstudie, der forskningen har blitt samlet ved bruk av forhåndsbestemte kvalitetskriterier. Det har blitt gjort søk med ulike emneord for å favne den aktuelle tematikken. Det har blitt benyttet anerkjente søkemotorer som for eksempel Eric og ORIA.Tidligere norsk forskning har vist sammenheng mellom gode relasjoner, trivsel og læring i barnehagen. Data som har blitt benyttet er forskningsartikler fra Norge. Alle de inkluderte studiene er fagfellevurdert og publisert. Tidsspennet på artiklene var satt på de siste 10 årene, men det ble også gjort funn av eldre artikler som ble inkludert i studien. AbstractIn this master's study, I have looked at how relationships in the nursery school and their significance. furthermore, it has been important to find out what importance good relationships have for the child and the in this master's study. Concepts that are important for relationships are presented, concepts such as play, mental health, friendship, language development and recognition are topics I have chosen to go into in more detail. The theory I use helps to support findings in this master's study. The most interesting finding in the study is that 1-2-year-olds can build relationships and thus form friendships to a greater extent than previously thought. It contrasts with the perception that children play next to each other (find source) and do not have relationships as we adults know them.Another exciting discovery is that the adults' attitudes and presence are just as important for children's well-being and development as basic education itself. Possessing knowledge without the necessary qualities to build relationships is therefore not sufficient to promote good conditions for the children in the nursery.Furthermore, findings in the study show that the importance of good relationships in the nursery helps to develop and create well-being, equalize differences and it helps to include children.Relevant research on the topic in question has been collected, and any gaps in knowledge explained. The method used in this study is a literature study, where the research has been collected using predetermined quality criteria. Many searches have been carried out with various subject words to cover the subject in question. Recognized search engines such as Eric and ORIA have also been used.Previous Norwegian research has shown a connection between good relationships, well-being and learning in kindergarten. Data that have been used are research articles from Norway. All the included studies have been peer-reviewed and published. The time span of the articles was set to the last 10 years, but older articles were also found which were included in the study.