Show simple item record

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorSærvold, Karina
dc.date.accessioned2023-10-23T16:11:05Z
dc.date.available2023-10-23T16:11:05Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.inn:inspera:166759702:43159166
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3098194
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractI denne kvalitative undersøkelsen rettes søkelyset mot lærere og eksterne aktører som samarbeider for å løse ulike pedagogiske utfordringer i den konteksten der utfordringen befinner seg, altså i skolen. Tre lærere er intervjuet om deres erfaringer med å samarbeide med en kommunal, praksisnær støttetjeneste. Problemstillingen er som følger: Hva forteller lærere i grunnskolen om nytteverdien av å samarbeide med en praksisnær støttetjeneste for å løse pedagogiske utfordringer? Det er med utgangspunkt i lærernes fortellinger om eget læringsutbytte og hva ved samarbeidet som kan relateres til dette, at problemstillingen søkes besvart. Prosjektet anlegger et sosiokulturelt perspektiv på læring og undersøker derfor mellommenneskelige og kontekstuelle forutsetninger for positiv samhandling i profesjonelle læringsfellesskap der hensikten er læring og utvikling av praksis. Teori om empowerment, anerkjennelse, selvbestemmelse og mestringsforventning er brukt som teoretisk rammeverk. Funnene i undersøkelsen indikerer at lærerne opplevde samarbeidet som nyttig. Teamsamarbeid, samspill med elever, inkludering og tilpasning av undervisning er områder lærerne opplevde at de lærte mer om og forbedret. Aspekter ved samarbeidsmodellen som kan sees i sammenheng læring er at samarbeidet foregikk over tid i skolen, noe som økte muligheten til å etablere trygge relasjoner preget av anerkjennelse mellom aktørene. To andre aspekter er samarbeidsmodellens systematikk og bruk av observasjon og støttende tilbakemeldinger. Detaljerte tiltaksplaner kunne fremme læring for noen, men også være en barriere. Et aspekt ved samarbeidsmodellen som løftes frem er om den måten å samarbeide på appellerer mest til lærere som er motivert og har høy mestringstro i utgangspunktet, og om det bidrar til at lærere som kanskje trenger støtte vegrer seg for å ta kontakt med støttetjenesten.
dc.description.abstractThis qualitative study seeks to explore a collaboration between teachers and an external educational support service, whose aim is to solve various educational challenges within the school context. Three teachers were interviewed about their experiences. The research enquiry is as follows: "What insights do Norwegian primary school teachers share regarding the benefits of partnering with an educational support service in order to solve educational issues? The study seeks to answer this question by examining the teachers' perspectives regarding their learning outcome and explore which aspects of the collaboration that may be linked to these outcomes. The study adopts a sociocultural perspective on learning, aiming to investigate the interpersonal and contextual factors that foster positive interactions within professional learning communities. The theoretical framework includes recognition theory, concepts of empowerment, self-determination, and self-efficacy. The findings indicate that teachers found this way of collaborating to be useful. They reported gaining insights into topics such as teamwork, student interaction, inclusion and adaptive education. The support service’ long term presence within the school, the systematic approach and the use of observation and constructive feedback may have had an impact on the teachers’ learning outcome. Detailed intervention plans turned out to be helpful for some teachers, but may act as a barrier for others. An aspect of the collaboration model that is discussed is whether it is best suited for teachers who are initially motivated and have high self-efficacy, potentially failing to attract those teachers who may need support, but are reluctant to reach out to the support service.  
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleLæreres samarbeid med en praksisnær støttetjeneste
dc.typeMaster thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record