«Skjønner faen ikke hvorfor vi skal ha Pride-parader… - LHBT i utdanning og arbeidsliv»
Description
Full text not available
Abstract
Målet med studien var å få innsikt i hvordan seksuell orientering eller kjønnsuttrykk påvirker karriereutvikling og karrierevalg hos LHBT-personer. Studien belyser LHBT-personers opplevelser og erfaringer i utdanningssystemet og i arbeidsliv, i lys av legning og kjønnsuttrykk. Informantenes refleksjoner omkring betydningen av legning og kjønnsuttrykk for deres karriereutvikling og valg står i sentrum.
I studien benytter vi et bredt kunnskapsgrunnlag og teori om avgrensning og kompromisser i yrkesvalg, teori om Life-designing og teori om individers behov for ulike typer anerkjennelse. Vi gjør dette med et sosialt rettferdighetsorientert blikk på de hindrende strukturene og menneskers behov for anerkjennelse for å forstå hvordan informantene avgrenser yrkesvalg og inngår kompromisser i sitt Life-design.
Studien bygger på empiri innhentet ved semistrukturerte dybdeintervjuer av 6 informanter som identifiserer seg som «skeive», eller LHBT-personer. Intervjumaterialet ble kvalitetssikret og analysert ved bruk av Stegvis Deduktiv – Induktiv Metode (SDI). Dette resulterte i 4 konsepter som ble drøftet og diskutert.
Studien bekrefter at det er mekanismer og mennesker i samfunnet som bidrar til at noen opplever belastning i utdanning og arbeidsliv på grunn av sin legning. Dette masterprosjektet er et bidrag til mer kunnskap om utfordringer for LHBT-personer i karriereutvikling og -valg, og avdekker områder det er behov for mer kvalitativ forskning på.
Med et sosialt rettferdighetsperspektiv argumenterer vi i avslutningen for at det er minst like viktig å stille spørsmål ved heteronormative diskurser, normer og atferd som å påvirke individer til å passe inn. Dette inkluderingsperspektivet utfordrer politikere, forskere, utdanningsinstitusjoner, arbeidsgivere, karriereveiledere og medmennesker til større innsats for å inkludere og likestille LHBT-personer i utdanning og arbeid.