Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorFrida Bonsak-Krågebakk
dc.date.accessioned2023-11-07T17:10:21Z
dc.date.available2023-11-07T17:10:21Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.inn:inspera:166760346:68654717
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3101201
dc.description.abstractI norsk skole har lærebøkene historisk sett vært en av de viktigste elementene for læring, samt hatt en sentral rolle i utviklingen og opplæringen av barn og unge. Denne masteroppgaven har undersøkt hvordan læreverket Salto 1 legger til rette for at alle elevene skal få den opplæringen de har behov for, uavhengig av læringsutfordringer og sosio-kulturelle bakgrunner. I undersøkelsen av Salto 1 har det blitt sett på hvordan læreverkets struktur legger til rette for elevenes leseutvikling og hvordan tilpasset opplæring står sentralt. I norsk skole er andelen som mottar spesialundervisning størst i de høyeste klassetrinnene i grunnskolen, men trenger det å være sånn og hva forårsaker denne utviklingen? Denne masteroppgaven vil undersøke lærebokens rolle for elever med lese- og skrivevansker i norske klasserom. Den vil også vurdere effekten et læreverk som gir støtte igjennom differensiering, dybdelæring, progresjon og tilpasset opplæring kan ha.
dc.description.abstractIn Norwegian schools, books have historically been one of the most important elements for learning, and they have had a central role in the development, teaching and learning of children and adolescents. This master’s thesis has examined how the book Salto 1 enables students to receive the learning they need, regardless of learning difficulties or socio-economic background. The examination of Salto 1 has studied how the book’s structure enables students’ reading development and how differentiated education is kept central throughout its content. In the Norwegian elementary schools, the amount of students who receive special needed education is highest in older students, but does it have to be that way and what causes this development? This master’s thesis will examine and assess the effect a books’ role or students with learning disabilities in Norwegian classrooms. It will also assess the effect a book that gives support through differentiating, depth learning, progression and differentiated education can have.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleHvordan kan et moderne læreverk være med å gi tilstrekkelig opplæring for elever som står i fare for å utvikle lese- og skrivevansker?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel