Teachers' reported beliefs on how and why use literature to promote intercultural competence in lower secondary classroom: challenges and advantages
Abstract
Tidligere forskning indikerer at litteratur har aspekter som kan være fordelaktig ved å utvikle interkulturell kompetanse i engelskfaget (Hecke 2013; Bland, 2020; 2013; et al.). Interkulturell kompetanse er blitt konseptualisert på flere måter og gjennom modeller for å illustrere hva det består av: holdninger, kunnskap og ferdigheter (Byram, 2021; Dypedahl & Bøhn, 2018). Denne oppgaven sikter på å utforske læreres forståelse og tanker om interkulturell kompetanse og hvordan man kan bruke litteratur som et virkemiddel for å fremme interkulturell kompetanse. Videre skal oppgaven identifisere mulige utfordringer og fordeler lærere kan oppleve når de skal promotere interkulturell kompetanse på ungdomstrinnet. Dette vil innebære å forske på læreres tankeprosess for å utforske dere tanker og hvordan disse reflekteres i deres undervisning.
Den empiriske undersøkelsen viste at lærere har noe forståelse av interkulturell kompetanse, men kanskje ikke altfor kjent med hva interkulturell kompetanse innebærer. Lærerne som ble intervjuet koblet interkulturell kompetanse til holdninger som muligheten til å se andre mennesker syn og vise toleranse samt respekt i møte med mennesker med ulik kulturell bakgrunn. Men undersøkelsen viste også at lærerne synes at interkulturell kompetanse var viktig å utvikle, og at det kunne være viktig med en bevisstgjøring rundt hva interkulturell kompetanse kunne tilføre undervisningen. Lærerne så hvordan litteratur kunne være fordelaktig for å utvikle noen aspekter ved interkulturell kompetanse, som for eksempel empati og toleranse. De så også utfordringer som knytter seg til valg av passende litteratur og motivasjon. Lærernes svar angående vurdering av interkulturell kompetanse i det hele tatt, kunne dette sees i sammenheng med teorien. Previous research indicates that literature has affordances that could be beneficial to develop intercultural competence (IC) in the English foreign language (EFL) classroom (Hecke 2013; Bland, 2020; 2013; et al.). IC is a term conceptualized in different ways and different models have been developed to illustrate what it comprises: attitudes, knowledge, and skills (Byram, 2021; Dypedahl & Bøhn, 2018). This thesis aims to explore teachers’ understanding and beliefs about IC and how and why use literature to promote IC. Furthermore, it aims to identify potential challenges and advantages teachers may experience promoting IC in the lower secondary classroom. This entails researching teacher cognition to explore teachers’ beliefs and understanding concerning IC and how these reflect their classroom practices.
The empirical research showed that the teachers had some understanding of IC but not comprehension of what IC entails in full. The interviewed teachers connected IC to attitudes such as taking other people’s views into consideration and show tolerance and respect in the meeting with people from different cultural background. The research also showed that the interviewed teachers believed that IC was important to promote, at the same time as they found it important to become more aware of what IC was and how to promote it. The teachers saw the connection between how literature could be helpful to promote certain aspects of IC such as empathy and tolerance, but they also found it challenging to find suitable and motivating literature. When teachers reported assessing the development of IC at all, their opinions largely seemed to correspond with theory.