Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorBratseth, Ingrid Martine
dc.date.accessioned2023-12-13T17:10:14Z
dc.date.available2023-12-13T17:10:14Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.inn:inspera:136491409:35900547
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3107426
dc.description.abstractFormålet med denne studien har vært å søke kunnskap rundt læreres tilrettelegging av taletid hos andrespråkselever. Det er generelt sett behov for mer kunnskap om andrespråkselever og lærerens rolle i et flerspråklig klasserom, dette for å styrke undervisningen og bistå elevene i møte med et nytt språk. For å undersøke dette tema nærmere ser jeg i denne utredningen på følgende problemstilling: Hvordan legger læreren til rette for taletid for nyankomne elever i klasserommet? Studien baserer seg i hovedsak på det teoretiske rammeverket til Bonny Norton (2013) om investeringsteori, med hovedvekt på begrepene makt, identitet og investering. I tillegg benyttes Pauline Gibbons (2002, 2015) sin teori om stillasbygging for å belyse lærerens rolle. Som supplement kommer jeg inn på Vygotskij (1934), Kjelaas & Fagerheim (2022) og Ellis (1994, 2012) med flere. Fenomenologi og hermeneutikk er den vitenskapsteoretiske basen for studien. Problemstillingen blir belyst gjennom tre kvalitative lærerintervju, hvorav ett av intervjuene er et pilotintervju. For å gi fylde til studien supplerer jeg med mine observasjoner av lærerne fra hovedintervjuene. Utvalget består av to kontaktlærere på grunnskolen, og en lærer på særskilt norskopplæring. Samtlige intervjuobjekter har lærerutdanning i bunnen uten videre utdanning i andrespråksopplæring. Studien ønsker å utforske lærerens metoder for å gi tilstrekkelig andrespråksopplæring i form av fokus på taletid og muntlig aktivitet i klasserommet. Funnene indikerer forskjeller i undervisningen mellom de to klassene, men samtidig likheter i prinsippene lærerne legger til grunn for sin undervisning. Studien viser at for begge klasser fører trygghet i undervisning til mer muntlig aktivitet.
dc.description.abstractThe purpose of this study has been to seek knowledge regarding teachers’ facilitation of speaking time for second language learners. Title of the study is: Teacher ́s Influence on Oral Activity of Newly Arrived Students. In general, there is a need for more knowledge about second language learners and the teacher ́s role in a multilingual classroom, with the aim to strengthen teaching methods and to assist students in the best possible way when encountering a new language. To further investigate this topic, I will examine the following research question in this paper: How does the teacher facilitate speaking time for newly arrived students in the classroom? This study is based mainly on the theoretical framework of Bonny Norton ́s (2013) investment theory, with particular emphasis on the concepts of power, identity, and investment. Additionally, Pauline Gibbons` (2002, 2015) theory of scaffolding is used to illuminate the teacher ́s role. To supplement this, I also draw on the works of Vygotsky (1934), Kjelaas & Fagerheim (2022), Ellis (1994, 2012), among others. Phenomenology and hermeneutics form the epistemological basis for the study. The research question is clarified through three qualitative teacher interviews, one of which is a pilot interview. To add depth to the study, I additionally conducted observations in the classroom of the teachers from the main interviews. The interview objects consist of two class teachers in regular primary school grades and one teacher in special Norwegian language training. All interview objects have teacher`s education, but no further education about second language teaching except for their experiences and perceptions. The study aims to explore the teacher's methods for providing adequate second language education in terms of focus on speaking time and oral activities in the classroom. The results indicate differences in the teaching methods between the two classes, but at the same time similarities in the principles that teachers base their teaching on. The study demonstrates that for both classes, a sense of security in teaching leads to more oral activity.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleLæreres påvirkningskraft på nyankomne elevers muntlige aktivitet
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel