Barndomspedagogikk? – På leit etter pedagogikkens selvforståelse
Abstract
Denne boka henvender seg til deg som er opptatt av barn og barndommens vilkår – i vid forstand.
I dragsuget etter de siste 15–20 årenes politiske handlingsiver, med forebyggende og tidlige innsatser, kan det hevdes at pedagogikken er i ferd med å miste både fotfeste og selvbevissthet. Slik barndommen er blitt institusjonalisert, har også pedagogikk som fag endt opp institusjonalisert. Mer enn å verne om barnet og barndommens egenverdi i institusjonene, har pedagogikken selv blitt rammet inn av institusjonenes rammebetingelser. Faren for å fremstå som et ureflektert redskapsfag for politiske satsningsområder og markedsdefinerte behov, er overhengende. Dette krever handling.
Barn og barndom stiller alle og enhver overfor et etisk ansvar – pedagoger især. Pedagogikk som fag kan ikke unndra seg dette ansvaret.
Boka inneholder to essays der forfatterne søker å reforhandle pedagogikkens selvforståelse gjennom å undersøke og drøfte egenverdiens problem.
Description
Henvendelser om boken kan rettes til Oplandske Bokforlag AS post@oplandskebokforlag.no