dc.contributor.author | Myklestad, Synnøve | |
dc.contributor.author | Vik, Stine | |
dc.date.accessioned | 2023-12-14T09:10:23Z | |
dc.date.available | 2023-12-14T09:10:23Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.isbn | 978-82-7518-277-5 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3107522 | |
dc.description | Henvendelser om boken kan rettes til Oplandske Bokforlag AS post@oplandskebokforlag.no | en_US |
dc.description.abstract | Denne boka henvender seg til deg som er opptatt av barn og barndommens vilkår – i vid forstand.
I dragsuget etter de siste 15–20 årenes politiske handlingsiver, med forebyggende og tidlige innsatser, kan det hevdes at pedagogikken er i ferd med å miste både fotfeste og selvbevissthet. Slik barndommen er blitt institusjonalisert, har også pedagogikk som fag endt opp institusjonalisert. Mer enn å verne om barnet og barndommens egenverdi i institusjonene, har pedagogikken selv blitt rammet inn av institusjonenes rammebetingelser. Faren for å fremstå som et ureflektert redskapsfag for politiske satsningsområder og markedsdefinerte behov, er overhengende. Dette krever handling.
Barn og barndom stiller alle og enhver overfor et etisk ansvar – pedagoger især. Pedagogikk som fag kan ikke unndra seg dette ansvaret.
Boka inneholder to essays der forfatterne søker å reforhandle pedagogikkens selvforståelse gjennom å undersøke og drøfte egenverdiens problem. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Oplandske Bokforlag | en_US |
dc.title | Barndomspedagogikk? – På leit etter pedagogikkens selvforståelse | en_US |
dc.type | Book | en_US |
dc.rights.holder | © Oplandske Bokforlag, Tekst: © Stine Vik og Synnøve Myklestad | en_US |
dc.source.pagenumber | 96 | en_US |