Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorNormann, Ola
dc.date.accessioned2024-01-26T17:10:14Z
dc.date.available2024-01-26T17:10:14Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.inn:inspera:166758651:35970482
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3114148
dc.description.abstractDenne masteroppgaven dreier seg om bruk av læringsbrett i den første skriveopplæringen, og stiller spørsmål rundt hvordan læreren benytter seg av læringsbrettet, og hvilken forutsetning læreren har for å bruke læringsbrettet i undervisningen. Hovedfokuset i oppgaven er hvilken kompetanse læreren må ha for å kunne integrere læringsbrettet i skriveopplæringen på en pedagogisk måte, og hvilke muligheter og utfordringer læringsbrettet kan gi. Derfor er det relevant å se på hvilken opplæring læreren tilbys i bruk av læringsbrettet i undervisningen, samt hvordan læreren på bakgrunn av sin kunnskap organiserer bruken av læringsbrettet i undervisningen. Med denne bakgrunnen som utgangspunkt drøfter denne oppgaven hvordan læreren benytter seg av læringsbrettet i den første skriveopplæringen på 1. trinn. Studien baserer seg på kvalitativ metode der jeg har gjennomført både intervju og observasjon av én informant. Den deltagende observasjonen strakk seg over seks undervisningstimer i norsk på 1. trinn, og det semistrukturerte intervjuet ble gjennomført på ca. 1 time i forkant av observasjonene. Hovedfunnene i denne masteroppgaven viser at læreren har kunnskap om hvordan hen kan benytte seg av læringsbrettet på en pedagogisk måte, men at hen kun har kunnskap om de spesifikke appene som skolen bruker. Noen av hovedfunnene viser også at læreren både trenger kunnskap om teknologi, pedagogikk og det faglige innholdet, samt samspillet mellom disse tre faktorene. For at læreren skal kunne oppnå denne type kunnskap er det vesentlig at læreren får tilbud om tilstrekkelig opplæring i bruk av læringsbrett i undervisningen.
dc.description.abstractThis master thesis addresses the teacher’s integration of tablets during early writing instructions. The study is based on a qualitative method, where I have implemented both interviews and observations of one informant. The main focus in this master thesis, is what faculty the teacher needs, to integrate the tablet in a pedagogic way, during writing-lessons and what opportunities and challenges the tablets can provide during early writing instructions. Based on this, it is relevant to study what kind of didactics the teacher has access to. It is also relevant to study how the teacher organizes the writing-lessons with the tablet. Based on this, the master thesis will discuss how the teacher is using tablet in writing-lessons during 1st grade. The participant observation was distributed over six Norwegian lessons in 1st grade. The semi-structured interview was accomplished over approximately 1 hour before the observations. Most of the results in this master thesis shows that the teacher has knowledge about how to use the tablet in a pedagogic way. However, the results also shows that the teacher has knowledge about only the specific apps that the school uses. The results also shows that the teacher needs knowledge about technology, pedagogy, and didactics, and the interplay between these three factors. It is essential that the school gives the teachers enough knowledge about using the tablet during writing in school. In this way, it is easier for the teacher to accomplish this knowledge.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleLæringsbrettets posisjon i den første skriveopplæringen på 1. trinn.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel