Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMoen, Kjersti Mordal
dc.contributor.authorBjørke, Lars
dc.date.accessioned2024-02-09T07:37:54Z
dc.date.available2024-02-09T07:37:54Z
dc.date.created2023-10-12T08:56:18Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationJournal for Research in Arts and Sports Education. 2023, 7 (2), 56-71.en_US
dc.identifier.issn2535-2857
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3116486
dc.description.abstractFlere studier viser at samarbeid mellom forskere og lærere kan bidra til å utvikle pedagogiske praksiser i kroppsøving, men kunnskapen om hvordan slike samarbeid kan operasjonaliseres, er mangelfull. I det vi har gitt navnet Kompetansehevingsprosjektet er vi to forskere som har jobbet sammen med nitten grunnskolelærere (pådrivere) og to skolesjefer for å utvikle pedagogiske prak-siser i kroppsøving. Basert på data fra gruppeintervjuer med de to skolesjefene, to lærere fra det vi kaller «ressursgruppa» og fire lærere som har hatt rollen som «pådrivere», memoer lærerne har skrevet etter nettverkssamlinger, samt forskerlogger, søker vi å svare opp følgende problemstilling: Hvordan erfarer lærere, skolesjefer og forskere implementeringen av et fagutviklingsprosjekt i kroppsøving? Gjennom våre analyser utviklet vi to funn: «Ulike rollers betydning for å jobbe sammen mot et felles mål» og «Dynamiske maktforhold i implementeringsprosessen». Vi har i analysen, og i den videre diskusjonen om hva vi kan lære av erfaringene i implementering av fremtidige fagutviklingspro-sjekter, anvendt begreper fra figurasjonsteorien som nettverk, gjensidig avhengighet og makt, samt begrepet roller. Vi finner at for å lykkes i et fagutviklingsprosjekt er det nødvendig at alle de invol-verte parter strekker seg litt lengre og at de forstår at de enten «synker eller svømmer sammen». Denne forståelsen kommer gjennom å ha respekt for hverandres roller og bidrag i prosjektet, og at maktrelasjoner er situasjons- og kontekstavhengig.
dc.language.isonoben_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleÅ strekke seg litt lenger: Hva kan vi lære av erfaringene av implementering av et fagutviklingsprosjekt i kroppsøving?en_US
dc.title.alternativeÅ strekke seg litt lenger: Hva kan vi lære av erfaringene av implementering av et fagutviklingsprosjekt i kroppsøving?en_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersion
dc.source.pagenumber56-71en_US
dc.source.volume7en_US
dc.source.journalJournal for Research in Arts and Sports Educationen_US
dc.source.issue2en_US
dc.identifier.doi10.23865/jased.v7.5199
dc.identifier.cristin2183963
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal