Folkehøgskolen som danningsarena for elever med Downs syndrom i overgangsfasen til voksenliv
Peer reviewed, Journal article
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3119036Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Nordisk välfärdsforskning | Nordic Welfare Research. 2023, 8 (3), 205-218. 10.18261/nwr.8.3.4Sammendrag
Folkehøgskolen har som formål å være en læringsarena for danning og personlig utvikling. Videre skal den i henhold til norsk folkehøgskolelov, så langt det er mulig og rimelig, legge læringsmiljøet til rette for elever med særskilte behov. Det er lite kunnskap om hvilket utbytte elever med utviklingshemming har av å gå på folkehøgskole. Denne studien utforsker foreldres erfaringer knyttet til åtte elever med Downs syndrom og bygger på kvalitative intervjuer. Prosjektets teoretiske ramme er danning. Studien viser at foreldrene ser folkehøgskolen som en mulighet til å løse på bindingen til hjemmet og en forberedelse til det kommende voksenlivet, med blant annet økt selvstendighet. Betydningen av at elevene med utviklingshemming blir stilt krav til også fra jevnaldrende, framheves. Studien bekrefter tidligere forskning som beskriver utbytte som personlig utvikling, selvstendighet og mestring av hverdagslivsferdigheter med tanke på det framtidige voksenlivet for folkehøgskoleelever. Dette gjelder også elever med Downs syndrom. I tillegg viser denne studien beskrivelser av «et mulighetenes år» for folkehøgskoleelever med Downs syndrom med dets krav og utfordringer og en opplevelse av ungdomstid med jevnaldrende i et inkluderende fellesskap. Folkehøgskolen som danningsarena for elever med Downs syndrom i overgangsfasen til voksenliv