Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorUndlien, Roald
dc.contributor.authorKollstad, Marit
dc.contributor.authorDolva, Anne-Stine
dc.coverage.spatialNorge, Lillehammeren_US
dc.date.accessioned2024-02-21T12:39:02Z
dc.date.available2024-02-21T12:39:02Z
dc.date.created2023-12-05T09:51:26Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationNordisk välfärdsforskning | Nordic Welfare Research. 2023, 8 (3), 205-218.en_US
dc.identifier.issn2464-4161
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3119036
dc.description.abstractFolkehøgskolen har som formål å være en læringsarena for danning og personlig utvikling. Videre skal den i henhold til norsk folkehøgskolelov, så langt det er mulig og rimelig, legge læringsmiljøet til rette for elever med særskilte behov. Det er lite kunnskap om hvilket utbytte elever med utviklingshemming har av å gå på folkehøgskole. Denne studien utforsker foreldres erfaringer knyttet til åtte elever med Downs syndrom og bygger på kvalitative intervjuer. Prosjektets teoretiske ramme er danning. Studien viser at foreldrene ser folkehøgskolen som en mulighet til å løse på bindingen til hjemmet og en forberedelse til det kommende voksenlivet, med blant annet økt selvstendighet. Betydningen av at elevene med utviklingshemming blir stilt krav til også fra jevnaldrende, framheves. Studien bekrefter tidligere forskning som beskriver utbytte som personlig utvikling, selvstendighet og mestring av hverdagslivsferdigheter med tanke på det framtidige voksenlivet for folkehøgskoleelever. Dette gjelder også elever med Downs syndrom. I tillegg viser denne studien beskrivelser av «et mulighetenes år» for folkehøgskoleelever med Downs syndrom med dets krav og utfordringer og en opplevelse av ungdomstid med jevnaldrende i et inkluderende fellesskap.en_US
dc.description.abstractFolkehøgskolen som danningsarena for elever med Downs syndrom i overgangsfasen til voksenliven_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetsforlageten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectFolkehøgskole;en_US
dc.subjectutviklingshemming;en_US
dc.subjectselvstendighet;en_US
dc.subjectdanning;en_US
dc.subjectkommende voksenliven_US
dc.titleFolkehøgskolen som danningsarena for elever med Downs syndrom i overgangsfasen til voksenliven_US
dc.title.alternativeFolkehøgskolen som danningsarena for elever med Downs syndrom i overgangsfasen til voksenliven_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2023 Authorsen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282en_US
dc.source.pagenumber205-218.en_US
dc.source.volume8en_US
dc.source.journalNordisk välfärdsforskning | Nordic Welfare Researchen_US
dc.source.issue3en_US
dc.identifier.doi10.18261/nwr.8.3.4
dc.identifier.cristin2208932
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal