Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorØyehaug, Anne Bergliot
dc.contributor.authorMartinsen, Marianne
dc.date.accessioned2024-02-23T12:58:53Z
dc.date.available2024-02-23T12:58:53Z
dc.date.created2024-01-11T11:01:05Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationNordisk tidsskrift for utdanning og praksis. 2023, 17 (2), 77-97.
dc.identifier.issn2535-7697
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3119679
dc.description"Opphavsrett (c) 2023 Anne Bergliot Øyehaug, Marianne Martinsen Creative Commons License Dette verket er lisensiert under en Navngivelse 4.0 Internasjonal-lisens."
dc.description.abstractI denne studien har vi sett nærmere på potensialet for tverrfaglig undervisning om folkehelse og livsmestring i lærerutdanningen ved å undersøke emneplanene i ulike fag. Vi har undersøk emneplaner i fagene naturfag, kroppsøving, Pedagogikk og elevkunnskap (PEL), samfunnsfag, Kristendom, Religion, Livssyn og Etikk (KRLE), norsk og matematikk. Det anvendes dokumentanalyse for å få innblikk i hvordan fagovergripende kompetanser, sentrale perspektiver knyttet til folkehelse og livsmestring og undervisningspraksiser er ivaretatt i emneplanene. Vi finner at noen av de fagovergripende kompetansene (for eksempel kritisk- og vitenskapelig tenkning) er godt ivaretatt i de ulike fagenes emneplaner, mens andre nesten ikke er nevnt (for eksempel kreativitet og fremtidstenkning). Perspektiver knyttet til identitet, selvbilde, verdivalg, relasjoner og respekt er alle relevante for folkehelse og livsmestring og er som helhet godt ivaretatt i emneplanene. Imidlertid er det kun emneplanene i naturfag og kroppsøving som nevner helse. Emneplanene legger til en viss grad opp til felles fagovergripende kompetanser, like innholdselementer i folkehelse og livsmestring og undervisningsstrategier i samme semester. Dette viser at det er gode muligheter for å samarbeide om temaet folkehelse og livsmestring på tvers av fag.
dc.description.abstractFolkehelse og livsmestring: Potensiale for tverrfaglig undervisning i lærerutdanningen
dc.language.isonob
dc.rightsCC BY 4.0
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no
dc.titleFolkehelse og livsmestring: Potensiale for tverrfaglig undervisning i lærerutdanningen
dc.title.alternativeFolkehelse og livsmestring: Potensiale for tverrfaglig undervisning i lærerutdanningen
dc.typePeer reviewed
dc.typeJournal article
dc.description.versionpublishedVersion
dc.source.pagenumber77-97
dc.source.volume17
dc.source.journalNordisk tidsskrift for utdanning og praksis
dc.source.issue2
dc.identifier.doi10.23865/up.v17.5195
dc.identifier.cristin2224430
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

CC BY 4.0
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som CC BY 4.0