Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorLillejordet, Kristine Maurdal
dc.date.accessioned2024-03-16T17:10:17Z
dc.date.available2024-03-16T17:10:17Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.inn:inspera:193999357:30054151
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3122747
dc.description.abstractDenne masteroppgaven har hatt som formål å undersøke hva som kjennetegner matematikkoppgaver i lærebøker i praktisk matematikk på yrkesfag (1P-Y) i videregående skole. Matematikkoppgavene har blitt undersøkt med tanke på kognitivt nivå, type svar og om oppgavene har yrkesfaglig kontekst. I denne sammenheng har det blitt gjennomført en kvantitativ innholdsanalyse av tre trykte lærebøker. Det ble analysert ordinære oppgaver, snakkoppgaver og utforskoppgaver innenfor temaene målenheter og formler i yrkesfaget restaurant- og matfag. For å gjennomføre analysen er en tilpasset versjon av rammeverket til Charalambous et al. (2010) for analyse av lærebøker i matematikk anvendt. Elementer av kognitive krav fra Smith og Stein (1998) har også vært benyttet i analyseprosessen. Resultatene fra analysen viste at lærebøkene hadde en stor overvekt av ordinære oppgaver på lavt kognitivt nivå og oppgaver som kun krevde et svar. Utforsk- og snakkoppgavene hadde en høyere andel oppgaver på høyt kognitivt nivå sammenliknet med de ordinære oppgavene. For disse oppgavene var kategorien forklaring den mest vanlige. Den yrkesfaglige konteksten i oppgavene varierte stort mellom lærebøkene, fra i underkant av 5 % til i overkant av 30 %. Med bakgrunn i lærebøkenes rolle i skolen og at samtlige trykte lærebøker er inkludert i denne studien, peker forskningsarbeidet på et behov for at lærere bør tilpasse lærebokoppgavene for å stimulere elevenes muligheter for problemløsning, utforsking, resonnering, forklaring og yrkesfaglig tilknytning. Å omforme oppgaver fra lavt til høyt kognitivt nivå i tillegg til å inkludere yrkesfaglige kontekster kan forbedre elevenes matematiske forståelse og gjøre at elevene opplever matematikken som mer relevant i eget liv.
dc.description.abstractTitle: «An analysis of textbooks in practical mathematics in vocational subjects in upper secondary school” This master thesis aimed to examine the characteristics of mathematics tasks found in textbooks on applied mathematics in vocational subjects (1P-Y) in upper secondary education. The mathematics tasks were examined concerning their cognitive level, response type, and the presence of vocational context. In this study, a quantitative content analysis of three printed textbooks was conducted. It involved analyzing regular tasks, discussion tasks, and exploration tasks within the topics of units of measurement and formulas in the vocational field of restaurant and food studies. To conduct this analysis, an adapted version of the framework by Charalambous et al. (2010) for the analysis of mathematics textbooks was utilized. Elements of cognitive demands from Smith and Stein (1998) were also used in the analysis process. The results of the analysis showed that the textbooks had a large majority of ordinary tasks at a low cognitive level and tasks that only required an answer. Exploration and discussion tasks displayed a higher proportion of tasks at a higher cognitive level compared to the regular tasks. For these tasks, the category of explanation was the most common. The vocational context in the tasks varied significantly among the textbooks, ranging from just under 5 % to over 30 %. Considering the role of textbooks in education and the inclusion of all printed textbooks in this study, the research indicates a need for teachers to adapt textbook tasks to stimulate students' opportunities for problem-solving, exploration, reasoning, explanation, and vocational connection. Transforming tasks from low to high cognitive levels and including vocational contexts can improve students' mathematical understanding and make them experience mathematics as more relevant to their own lives.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleEn analyse av lærebøker i praktisk matematikk på yrkesfag i videregående skole
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel