Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorLarsen, Ane Lindkjenn
dc.date.accessioned2024-06-25T16:10:15Z
dc.date.available2024-06-25T16:10:15Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.inn:inspera:231443202:51664737
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3135753
dc.description.abstractI denne masteroppgaven i profesjonsrettet pedagogikk, har jeg belyst tematikken inkluderende opplæring for elever med vedtak om spesialundervisning. Dette er en kvalitativ studie hvor jeg har gjennomført semistrukturerte intervjuer med fire kontaktlærere i barneskolen, og formålet med oppgaven har vært å hente frem detaljerte beskrivelser for å utforske problemstillingen: Hvordan opplever kontaktlærere arbeidet med inkludering omkring elever med vedtak om spesialundervisning? Som teoretisk rammeverk for oppgaven, har jeg valgt å starte med en beskrivelse av prinsippet om tilpasset opplæring. Videre har jeg sett på inkluderingsbegrepet med utgangspunkt i definisjonene til Qvortrup og Qvortrup (2018) og Haug (2014), som får frem at inkludering er et komplekst og sammensatt fenomen. Teoretiske perspektiver knyttet til læring i sosiale kontekster har også blitt lagt frem. Her har jeg valgt å trekke frem noen tanker fra Lev. S. Vygotsky, hvor sosial læring står sentralt (Bråten, 1996; Nes, 2023; Vygotsky, 1978). Jeg har også beskrevet perspektiver fra den sosial-kognitive teorien til Albert Bandura (1986; 1997). Teori om læring i sosiale kontekster har vært med på å underbygge viktigheten av inkludering, og sammen med tidligere forskning har det teoretiske rammeverket blitt anvendt for å drøfte oppgavens problemstilling. Studien konkluderer med at lærerne inkluderer elevene med vedtak om spesialundervisning gjennom å organisere store deler av spesialundervisningen i fellesskap med andre elever, tilpasse den ordinære opplæringen, ivareta elevenes egen følelse av å høre til i fellesskapet og gjennom gode samarbeid med spesialundervisningslærere som bidrar til sammenheng i opplæringen. Det kommer samtidig frem at det også er utfordringer knyttet til et inkluderende opplæringstilbud for elevene med vedtak om spesialundervisning, særlig med hensyn til faglig tilrettelegging. Studien bekrefter at inkludering er komplekst og sammensatt. Samtidig kommer det frem at tilpasset opplæring og inkludering går hånd i hånd, og lærernes tilpasninger innenfor ordinær opplæring ser ut til å skape de beste forutsetningene for å gi elevene med vedtak om spesialundervisning en inkluderende opplæring.
dc.description.abstractIn this master's thesis in professional pedagogy, I have shed light on the theme of inclusive education for students with special education. This is a qualitative study where I have conducted semi-structured interviews with four teachers in primary school. The purpose of the thesis has been to extract detailed descriptions in order to explore the research question: How do teachers experience the work of inclusion regarding students with special education? As a theoretical framework for the thesis, I have chosen to begin with a description of the principle of differentiated instruction. Furthermore, I have examined the concept of inclusion based on the definitions provided by Qvortrup and Qvortrup (2018) and Haug (2014), which highlight that inclusion is a complex and multifaceted phenomenon. Theoretical perspectives related to learning in social contexts have also been presented. Here, I have chosen to discuss some ideas from Lev S. Vygotsky, where social learning is central (Bråten, 1996; Nes, 2023; Vygotsky, 1978). I have also described perspectives from Albert Bandura's social-cognitive theory (1986; 1997). Theory about learning in social contexts has helped to substantiate the importance of inclusion, and along with previous research, the theoretical framework has been used to discuss the thesis's research question. The study concludes that teachers include students with special education by implementing their special education inn collaboration with other students, adapting the regular education, ensuring the students' sense of belonging within the community, and through effective collaboration with special education teachers, which contributes to coherence in education. However, it also highlights challenges associated with providing an inclusive educational environment for students with special education, particularly concerning academic adaptation. The study affirms that inclusion is complex and multifaceted. Moreover, it suggests that differentiated instruction and inclusion are intertwined, and teachers' adjustments within regular education seem to create the best conditions for providing students with special education an inclusive education.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleLæreres perspektiver på inkluderende opplæring for elever med vedtak om spesialundervisning
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel