En dokumentanalyse av norske lærebøkers fremstilling av terroren 22. juli 2011, og dens bidrag til historisk empati.
Abstract
Bakgrunnen for denne masteroppgaven er terrorhandlingene 22. juli 2011 og historisk empati. Problemstillingen som belyses er «Hvordan er 22. juli 2011 presentert i norske lærebøker for 10. trinn, og hvordan kan denne fremstillingen bidra til å utvikle historisk empati blant elevene?». Det er viktig at dagens elever lærer om terroren som rammet Norge i 2011 da dette er en dag de ikke husker, men en dag Norge aldri kommer til å glemme. Å utvikle historisk empati knyttet til terrorhendelsene er også sentralt da dette gjør at man utvikler en helhetlig forståelse for den historiske hendelsen, samtidig som at man også utvikler forståelse for perspektivene fra mennesker som opplevde terroren. Både temaet 22. juli 2011 og historisk empati er temaer som har fått økt fokus i dagens fagplan i samfunnsfag.
For å svare på problemstillingen har det blitt utført en kvalitativ dokumentanalyse av tre ulike lærebøker, der alle tre er utgitt etter dagens læreplanverk ble iverksatt. Utvalget av lærebøkene består av "Samfunnsfag 10 fra Cappelen Damm", "Arena 10" og "Relevans 10". Grunnlaget for dokumentanalysen er Sara Karn sin modell "Five Cognitive-Affective Elements of Historical Empathy". Det ble etablert fire ulike hovedkoder med utgangspunkt i denne modellen, med tilhørende underkoder. Alt av tekst, bilder og oppgaver som omhandlet 22. juli 2011 ble plassert inn under passende hovedkoder og underkoder.
Resultatene fra dokumentanalysen viser at de tre læreverkene vier ulik grad av oppmerksomhet til de ulike elementene knyttet til terrorhandlingen. Kun læreverket "Arena 10" fra Aschehoug inneholder elementer knyttet til alle underkodene. Dette er den eneste læreboka som formidler offerfortellinger fra 22. juli 2011, og dermed også den læreboka som grundigst fremmer historisk empati.
Studien konkluderer med at de tre læreverkene vektlegger og fremmer temaet 22. juli 2011 i svært varierende omfang, noe som igjen påvirker hvordan elever utvikler historisk empati knyttet til terrorhendelsen. Denne masteroppgaven belyser hvordan ulike lærebøker tar for seg dette temaet. This master's thesis examines the portrayal of the terrorist attacks in Norway 22nd of July 2011 in Norwegian textbooks for 10th grade, and its potential impact on the development of historical empathy among pupils. Given the significance of this tragic event in Norway's history and the importance of understanding and empathizing with past events and people, this study seeks to assess the extent to how textbooks address these aspects.
A qualitative document analysis was conducted on three textbooks: "Samfunnsfag 10 av Cappelen Damm", "Arena 10", and "Relevans 10". Utilizing Sara Karn's model, "Five Cognitive-Affective Elements of Historical Empathy," four main codes with associated subcodes were established to categorize text, images, and tasks related 22nd of July 2011.
The findings reveal varying degrees of attention to different elements of the terrorist attack across the textbooks. Notably, only "Arena 10" from Aschehoug comprehensively covers all sub-codes. This is also the only textbook that conveys victim narratives from the terror attack, thereby also the textbook that most thoroughly promotes historical empathy.
The study concludes that the three textbooks emphasize and promote the terror attacks 22nd of July 2011 to varying extents, which in turn affects how pupils develop historical empathy linked to the terror attacks. This master's thesis illuminates how different textbooks promote this topic