Effekten av disruptive endringer i markedsføringen i den norske hotellnæringen
Abstract
Tidligere forskning har i en svært liten grad forsket på hvordan disruptiv innovasjon kan påvirke markedsføringen hos virksomheter, og det er svært begrenset hva litteraturen sier om denne tematikken i en norsk kontekst. Formålet med denne studien er å fylle et gap i litteraturen om disruptiv innovasjon, og undersøke påvirkningskraften til disruptive endringer hos hotellnæringens markedsføringsprosess. Fokuset for studien vil gå i dybden av hvordan disruptive endringer kan skape utfordringer og skape muligheter for hoteller som de kan utnytte. Videre er formålet å fylle gapet ved å se på hvordan hotellnæringen kan tilpasse og endre sine forretningsmodeller og strategier for å imøtekomme utfordringene.
Studien benytter seg av casedesign med formål om at det skal gi forskningen en fyldig og rik beskrivelse av studiens formål. Studien benytter seg av norske hoteller som ligger i Innlandet-regionen som sin forskningskontekst. Gjennom utførelsen av åtte semistrukturerte intervjuer, fokusert i henhold til utvalgskriteriene, blir studiens tema og formål utforsket og belyst.
Funnene i studien indikerer at disruptive endringer har hatt en liten påvirkningskraft hos norsk hotellnæringen. Funnene fra litteratursøket ga et mer inntrykk av at dette ville ha en mer fremtredende del av hotellenes daglige virkelighet. Likevel har studien kommet frem til at det var til stede noen disruptive endringer som hotellene hadde fått kjent på. Disruptive endringer som Airbnb og OTA hadde en betydelig større påvirkning enn andre disruptive endringer som AI hos hotellnæringen.
Fordi denne studien tar utgangspunkt i påvirkningen av disruptive endringer hos norsk hotellnæring, er denne studiens bidrag med å gi en økt forståelse av utfordringene og mulighetene som er knyttet til litteraturen om disruptiv innovasjon. Studiens bidrag vil fungere som et kartleggende prosjekt som fyller et gap i forskningslitteraturen og kan bidra til verdifull innsikt for videre forskning. Previous research has to a very limited extent investigated how disruptive innovation can affect the marketing of businesses, and there is very limited literature on this topic in a Norwegian context. The purpose of this study is to fill a gap in the literature on disruptive innovation and examine the impact of disruptive changes on the marketing process of the hotel industry. The focus of the study will delve into how disruptive changes can create challenges and opportunities for hotels that they can exploit. Furthermore, the purpose is to fill the gap by examining how the hotel industry can adapt and change its business models and strategies to meet the challenges.The study uses a case design with the aim of providing the research with a comprehensive and rich description of the study's purpose. The study utilizes Norwegian hotels located in the Innlandet region as its research context. Through the conduct of eight semistructured interviews, aligned with the selection criteria, the study's theme and purpose are explored and illuminated.The findings of the study indicate that disruptive changes have had a minor impact on the Norwegian hotel industry. The findings from the literature search gave the impression that this would be a more prominent part of the hotels' daily reality. Nevertheless, the research has concluded that there were some disruptive changes that the hotels had experienced. Disruptive changes such as Airbnb and OTA had a significantly greater impact than other disruptive changes such as AI in the hotel industry.Because this study focuses on the impact of disruptive changes on the Norwegian hotel industry, this study's contribution is to provide an increased understanding of the challenges and opportunities associated with the literature on disruptive innovation. The study's contribution will serve as a mapping project that fills a gap in the research literature and can provide valuable insights for further research.