Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorPhilip André Samuelsen
dc.date.accessioned2024-06-26T16:10:15Z
dc.date.available2024-06-26T16:10:15Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.inn:inspera:231443202:51659876
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3135958
dc.description.abstractVed Høgskolen i Innlandet tilbys to varianter av masteroppgaver i matematikk for lærerutdanning. En av dem er en entreprenøriell masteroppgave som fokuserer på å skape noe av praktisk verdi eller implementere nye ideer i praksis. Denne studien utforsker implementeringen av en entreprenøriell masteroppgave i form av et didaktisk produkt designet for å fremme forståelse, engasjement og motivasjon for matematikk blant barn på barneskolen. Det didaktiske undervisningsproduktet, er et brettspill om verdenen "Mattemagika" og representerer en nyskapende tilnærming som kombinerer lek og læring. Tidligere forskning om lekens betydning for læring sammenholdt med kritikk av det tradisjonelle synet på matematikkundervisningen, med argumenter for innføring av tidlig algebra, gjorde at jeg valgte å utforske muligheten for å integrere disse elementene i mitt didaktiske produkt. For å utvikle produktet har jeg gjennom deltakende observasjoner gjennomført fire utprøvinger i to klassetrinn på to ulike skoler. Jeg har gjennomført kvalitative intervjuer med en lærer i hver klasse. Undervisningsproduktet vektlegger en helhetlig tilnærming til læring som integrerer lek, samarbeid og utforskning av matematiske konsepter. Studien belyser effektiviteten og betydningen av variasjon for barns matematiske utvikling. Det didaktiske produktet er nyskapende og originalt. Elevene oppmuntres til kreativ tenkning og problemløsning gjennom spillbasert læring i form av historiefortelling og tidlig algebra i begynneropplæringen. Resultatene av studien indikerer at "Mattemagika" bidrar til å fremme barns forståelse og opplevelse av matematikk på en engasjerende og motiverende måte.
dc.description.abstractAt Inland Norway Universeity of Applied Sciences, two variants of master's theses in mathematics for teacher education are offered. One of them is an entrepreneurial master's thesis that focuses on creating something of practical value or implementing new ideas in practice. This study explores the implementation of an entrepreneurial master's thesis in the form of a didactic product designed to promote understanding, engagement, and motivation for mathematics among children in elementary school. The didactic teaching product is a board game about the world of "Mathemagica" and represents an innovative approach that combines play and learning. Previous research on the importance of play for learning, coupled with criticism of the traditional view of mathematics education and arguments for the introduction of early algebra, led me to explore the possibility of integrating these elements into my didactic product. To develop the product, I conducted four trials in two classes at two different schools through participatory observations. I conducted qualitative interviews with one teacher in each class. The teaching product emphasizes a holistic approach to learning that integrates play, collaboration, and exploration of mathematical concepts. The study highlights the effectiveness and importance of variation for children's mathematical development. The didactic product is innovative and original. Students are encouraged to think creatively and solve problems through game-based learning in the form of storytelling and early algebra in early education. The results of the study indicate that "Mathemagica" contributes to promoting children's understanding and experience of mathematics in an engaging and motivating way.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleBruk av innovativt didaktisk produkt i matematikkundervisning.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel