Show simple item record

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorKirkeby, Betina Synnøve
dc.date.accessioned2024-06-26T16:10:20Z
dc.date.available2024-06-26T16:10:20Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.inn:inspera:231443202:51659783
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3135959
dc.description.abstractDenne masteroppgaven tar for seg forebyggende psykisk helsearbeid på småskoletrinnet, gjeldende 1. – 4. trinn. Oppgaven har videre blitt avgrenset til å undersøke psykisk helsearbeid i et forebyggende perspektiv, gjeldende elevgrupper som en helhet. Formålet med masteroppgaven er å undersøke følgende problemstilling: På hvilke måter kan forebyggende psykisk helsearbeid realiseres på småskoletrinnet? For å undersøke den følgende problemstillingen har det blitt utarbeidet 3 forskingsspørsmål: 1. Hva er lærere sin forståelse av psykisk helse på småskoletrinnet? 2. Hva mener lærere påvirker elever på småskoletrinnet sin psykiske helseutvikling? 3. Hvordan driver lærere på småskoletrinnet forebyggende psykisk helsearbeid? For å gi en mulig konklusjon på disse spørsmålene har kvalitative forskningsintervjuer gjennom inngående samtaler blitt benyttet som metodisk tilnærming, hvor 6 lærere totalt har delt sine erfaringer, meninger og tolkninger av tematikken tilknyttet forebyggende psykisk helsearbeid. Dette gir forskningsstudien en fenomenologisk tilnærming, ved å ta utgangspunkt i informantenes erfaringer, meninger og tolkninger. Masteroppgavens teoretiske rammeverk har blitt utarbeidet gjennom en induktiv tilnærming, hvor datamaterialet fra forskningsintervjuene utgjør grunnlaget for hvilke teoretiske perspektiver som ble inkludert i oppgaven. Dette ble ansett som en fordel for å avgrense oppgavens omfang, ettersom psykisk helsearbeid i skolen kan omtales som et vidt begrep, som rommer ulike tolkninger og praktiske tilnærminger. Forskningsstudiens funn viser at lærere sin forståelse av psykisk helse som begrep, samt hvilke faktorer som påvirker elevenes psykiske helseutvikling, er av stor betydning for deres realisering av forebyggende psykisk helsearbeid. Informantene vektlegger betydningen av å implementere psykisk helsearbeid som en gjennomgående del av skolehverdagen, med fokus på relasjonskompetanse, etablering av struktur, regler og rutiner, samt faglig og sosial mestring. Profesjonsfaglig samarbeid og samarbeid med hjemme blir også trukket frem som avgjørende for deres profesjonelle praksis. Disse områdene for realisering av forebyggende psykisk helsearbeid samsvarer i stod grad med informantenes forforståelse av tematikken. Elevenes sosialisering og påvirkning fra hjemmet, læreren og jevnaldrende trekkes frem som særlig sentralt, hvor informantenes beskrivelser av på hvilke måter disse sosialiseringsaktørene påvirker hver enkelt elev, også er områder som påvirker deres profesjonelle praksis.
dc.description.abstractThis master thesis addresses preventive approaches to mental health at the Norwegian primary school level, more specifically Years 1 to 4. This thesis has further been limited to examining mental health approaches in a preventive perspective, applying to the student group in a holistic approach. The purpose of the thesis is to examine the following main research question: In what ways can preventive mental health approaches be utilised at primary school level? Consequently, three further research questions have been developed: 1. What is the comprehension of primary school teachers regarding mental health? 2. What factors do teachers perceive as influential for mental health development? 3. How do primary school teachers implement preventive approaches to mental health? In order to address these issues, qualitative interviews employing in-depth conversations were utilised as methodological approach. A total of 6 teachers were engaged to contribute with their experiences and interpretations regarding the topic, in terms of preventive approaches to mental health. This methodological choice contributes to a phenomenological perspective, by studying the informants’ experiences and interpretations. The theoretical framework of the thesis was developed by an inductive approach, as the data collected from the interviews functioned as the foundation for incorporating theoretical perspectives into the thesis. This approach was considered beneficial by delimiting the extent of the thesis, considering that mental health embraces diverse interpretations and practical methodologies. The findings from the study indicate that the informants’ understanding of mental health as a term, combined with their understanding of factors influencing students' mental health, are of significant importance for their implementation of preventive approaches to mental health. The informants emphasise the importance of integrating preventive approaches to mental health as a fundamental part of students' everyday school life, focusing on relational competence, establishment of structure, rules, and routines, as well as academic and social mastery. Professional collaboration and cooperation with parents are also emphasised as fundamental aspects of their professional practice. These aspects closely correspond with the informants' comprehension of mental health development. Their students' socialisation with and the influence from their parents, teachers, and peers are acknowledged as significant, as the informants elaborates on the extent to which these factors also affect their professional practice.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleForebyggende psykisk helsearbeid på småskoletrinnet
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record