Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorMartinsen, Martine.B.
dc.date.accessioned2024-06-28T16:10:16Z
dc.date.available2024-06-28T16:10:16Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.inn:inspera:231443202:49497446
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3136654
dc.description.abstractI denne oppgaven har jeg undersøkt problemstillingen “Hva påvirker lærere på småskoletrinnet sitt arbeid med folkehelse og livsmestring?” og forskningsspørsmålene: 1.Hvordan forstår lærere på småskoletrinnet det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring? 2.Hvordan arbeider lærere på småskoletrinnet med det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring? Disse spørsmålene blir drøftet med utgangspunkt i Eirik J. Irgens modell om ulike nivåer som påvirker en organisasjon og Albert Bandura sitt sosiokulturelle perspektiv, med vekt på self-efficacy. Dette er en kvalitativ studie gjort av fire lærere på småskoletrinnet, ved fire forskjellige skoler i Norge. Det er benyttet semistrukturerte intervjuer for å samle inn studiens datagrunnlag. Studiens hovedfunn viser til at lærerne i studien forstår begrepet folkehelse og livsmestring på lik måte, men at de praktiserer det forskjellig. I tillegg viser funnene at ledelsen på de fire skolene legger opp til folkehelse og livsmestring på forskjellige måter. Funnene viser også at det var lite fokus på psykisk helse/folkehelse og livsmestring i informantenes utdanning. Disse funnene er relevante i utviklingen av det videre arbeidet med temaet i skolen. Det kan være nyttig å forske videre på hvordan skoleledere tolker arbeidet med folkehelse og livsmestring og hvilket fokus det blir lagt på psykisk helse i lærerutdanningen.
dc.description.abstractIn this explorative study, I investigated the problem “What influences primary school teachers in their work with public health and life management?” and the research questions: 1.How do teachers in primary school understand public health and life management? 2.How do teachers in primary school work with public health and life management? These questions are discussed based on Eirik J. Irgen’s model of different levels that affect an organization and Albert Bandura’s socio-cultural perspective, with an emphasis on self-efficacy. This is a qualitative study that used semi-structured interviews with four teachers working at the primary school level, at four different schools in Norway. The study’s main finding is that the teachers in this study understand the concept of public health and life management in the same way, but they practice it differently. In addition, the findings show that the school leadership of the four schools approaches public health and life management in different ways. The findings also show that there was little focus on mental health/public health and life management in the informants’ education. This study confirms the need to develop further work with public health and life management in higher education and schools.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titlePåvirkningsfaktorer i læreres arbeid med det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring på barneskolen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel