Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorLundby, Kristine
dc.date.accessioned2024-06-28T16:10:20Z
dc.date.available2024-06-28T16:10:20Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.inn:inspera:231443202:51450185
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3136655
dc.description.abstractUtdanning har en viktig rolle i å utvikle bevissthet om bærekraftig utvikling blant elevene. Et av opplærings verdigrunnlag i den norske læreplanen er "respekt for naturen og miljøbevissthet" (Kunnskapsdepartementet, 2017), som understreker at gjennom skolegangen skal elevene utvikle klima- og miljøbevissthet. Videre vektlegger den norske læreplanen betydningen av å gjøre elevene i stand til å ta ansvarlige valg og handle etisk og miljøbevisst (Kunnskapsdepartementet, 2017). Forankret i lærerplanen, handler denne masteroppgaven om hvordan bildeboken Like the Ocean We Rise (Edwards & Wilkins, 2021) kan bli brukt for å fremme miljøbevissthet og kritisk leseferdighet i klasserommet. Dette ble undersøkt gjennom en leksjonsstudie i samarbeid med en engelsklærer som jobber i 5. klasse og en annen masterstudent (Karhu, 2024), der vi planla, testet ut, reviderte og evaluerte et undervisningsopplegg med fokus på fremme av miljøbevissthet og kritisk leseferdighet. Leksjonsstudien omfattet observasjoner i klasserommet og fokusgruppeintervjuer med elever, og søker å svare på forskningsspørsmålene: «På hvilken måte kan bildeboken Like the Ocean We Rise bli brukt i en 5. klasse som en del av et leksjonsstudieprosjekt med fokus på miljøbevissthet og kritisk leseferdighet?», «På hvilken måte engasjerer elevene seg med denne litterære teksten og bildene?» og «Hva er elevenes perspektiver på å bruke bildebøker for å lære om bærekraftig utvikling?» Gjennom denne masteroppgaven vil jeg fordype meg i teorier om økopedagogikk, bruk av litteratur i klasserommet, samt multimodal og kritisk leseferdighet for å diskutere funnene mine. Resultatene fra denne studien indikerer at de fleste av elevene likte å jobbe med Like the Ocean We Rise. Elevene samhandlet aktivt med bildeboken, og brukte sin multimodale og kritiske lesekompetanse for å utvide deres miljøbevissthet. De interaktive diskusjonene resulterte i kritiske tanker om bildeboken og tema. I tillegg indikerer resultatene at bruk av bildebøker for å lære om bærekraftig utvikling kan gjøre innholdet mer tilgjengelig for alle elever på grunn av visuell støtte. Denne masteroppgaven bidrar til feltet for litteraturbasert økopedagogikk, og tilbyr innsikt i de praktiske implikasjonene av å bruke en bildebok i undervisningen for å fremme kritisk leseferdighet og miljøbevissthet blant elever som lærer engelsk.
dc.description.abstractEducation plays an important role in developing awareness of sustainable development among pupils. One of the core values in the Norwegian curriculum is “respect for nature and environmental awareness” (Ministry of Education and Research, 2017) which highlights that through schooling the pupils shall develop climate and environmental awareness. Moreover, the Norwegian curriculum emphasises the importance of empowering pupils to act ethically with environmental awareness and to make responsible decisions that benefit the environment (Ministry of Education and Research, 2017). Rooted in the curriculum, this master’s thesis addresses how the picturebook Like the Ocean We Rise (Edwards & Wilkins, 2021) can be used to promote environmental awareness and critical literacy in the classroom. This was investigated through a lesson study in collaboration with one English teacher working in Year 5 and another master’s student (Karhu, 2024), where we planned, tested out, revised, and evaluated a lesson plan focusing on the promotion of environmental awareness and critical literacy. The lesson study encompassed classroom observations and focus-group interviews with pupils, and aimed to address the research questions: “In what way can the picturebook Like the Ocean We Rise be used in a Year 5 classroom as part of a lesson study project focusing on environmental awareness and critical literacy?”, “In what way do the pupils engage with this literary text and its pictures?” and “What are the pupils’ perspectives on using picturebooks to learn about sustainable development?” Throughout this master’s thesis, I delve into theories concerning ecopedagogy, the use of literature in the classroom, and multimodal and critical literacy to discuss my findings. The result from this study indicates that most of the pupils liked working with Like the Ocean We Rise. The pupils actively interacted with the picturebook, using their multimodal and critical literacy to expand their environmental awareness. The interactive discussions resulted in critical thoughts about the picturebook and topic. Moreover, the results indicate that using picturebooks to learn about sustainable development can make the content more accessible for all pupils due to visual support. This master’s thesis is a contribution to the field of literature-based ecopedagogy, offering insights into the practical implications of using one picturebook in teaching to foster critical literacy and environmental awareness among pupils learning English as a foreign language.
dc.languageeng
dc.publisherInland Norway University
dc.titlePromoting environmental awareness and critical literacy using the picturebook Like the Ocean We Rise
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel