Muligheter det digitale verktøyet gir i den andre skriveopplæringen.
Description
Full text not available
Abstract
Temaet for denne masteroppgaven er å utforske hvilke muligheter det digitale gir i den andre skriveopplæringen. Bakgrunn for valg av tema er at pedagogisk læringsteknologi stadig blir tatt i bruk i grunnskolen. Formålet med studien er å få innsikt i lærernes erfaringer og oppfatninger rundt bruk av digitale verktøy i den andre skriveopplæringen. Fokuset i studien er primært rettet mot de positive aspektene ved den digitale skriveopplæringen, men studien berører også lærernes kritiske refleksjoner vedrørende de digitale hjelpemidlene.
Masteroppgaven er en kvalitativ empirisk studie, og datainnsamlingen har foregått på to ulike barneskoler ved intervju av tre lærere som jobber på mellomtrinnet. Dette har gitt meg muligheten til å få innsikt i lærernes perspektiver. De fikk spørsmål om tilpasset opplæring, muligheter ved digitalt verktøy og elevens læringsutbytte. Spørsmålene som ble stilt tok utgangspunkt i oppgavens problemstilling og forskningsspørsmål: 1. Hvordan balanserer lærerne det digitale og det analoge i skriveopplæringen? 2. Hva tenker lærerne om elevenes læringsutbytte ved digital skriving? 3. Hvilke muligheter åpner digitalt verktøy opp for i den andre skriveopplæringen?
Hovedfunnene i oppgaven viser at mine informanter opplever både fordeler og ulemper ved bruk av det digitale i skriveopplæringen. Fordelene ved å skrive digitalt er at det gir mulighet for tilpasset opplæring, enklere arbeid med prosessorientert skriving og økt motivasjon blant elevene. Utfordringer som lærerne nevner, er at det går ut over elevenes håndskrift og motorikk. Samtidig opplever flere av lærerne at elevene lærer mer når de skriver for hånd.
Et annet interessant funn i studien er viktigheten av lærernes digitale kompetanse. To av lærerne trekker frem dette når de snakker om hvordan man skal lykkes med det digitale i klasserommet. Dette blir bekreftet av teorien til Furberg og Lund (2016), profesjonsfaglig digital kompetanse blant lærere er en avgjørende betydning (s. 26-28). Det er ingen tvil om at det digitale åpner opp for muligheter i den andre skriveopplæringen, men det handler om hvordan lærere benytter seg av mulighetene i klasserommet. The theme of this master's thesis is to explore what opportunities digital tools provides in the second writing training. The background for the choice of topic is that educational learning technology is increasingly being used in primary and lower secondary school. The purpose of the study is to gain insight into teachers' experiences and perceptions regarding the use of digital tools in the second writing instruction. The focus of the study is primarily on the positive aspects of digital writing training, however, teachers have also engaged in critical reflections regarding the utilization of digital tools during writing instruction.
The master's thesis is a qualitative empirical study, and data collection has taken place at two different primary schools by interviewing three teachers working in the middle school. This has given me the opportunity to gain insight into teachers' perspectives. They were asked about differentiated instruction, the possibilities of digital tools and the pupils' learning outcomes. The questions that were asked were based on the thesis question and research questions: 1. How do teachers balance the digital and analogue aspects of writing instruction? 2. What do teachers think about their students' learning outcomes from digital writing? 3. What opportunities does digital open up in the second writing training?
The main findings of the thesis show that my informants experience both advantages and disadvantages of using digital in their writing training. The advantages of writing digitally are that it allows for differentiated instruction, it makes it easier to work with process-oriented writing and it increases motivation among students. Challenges that teachers mention are that it affects the students' handwriting and motor skills. Several of the teachers find that the students learn more when they write by hand.
Another interesting finding in the study is the importance of teachers' digital competence. Two of the teachers highlight this when they talk about how to succeed with digital writing in the classroom. This is confirmed by the theory of Furberg and Lund (2016), who states that professional digital competence among teachers is of crucial importance (pp. 26-28). There is no doubt that digital tools opens up possibilities in the second writing training, it is about how teachers make use of the opportunities in the classroom.