Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorUtstrand, Hanne Hopen
dc.date.accessioned2024-07-02T16:10:40Z
dc.date.available2024-07-02T16:10:40Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.inn:inspera:231476715:36524087
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3137391
dc.description.abstractNorsk sammendrag I dette studien har det blitt gjennomført en aksjonsforskning i egen kommune. Dette for å undersøke og se nærmere på egne overgangspraksiser med hjelp av en «Overgangskoffert» som verktøy. Skolestartere og barnehagelærere fra tre ulike barnehager, har sammen med 1.trinns lærere fra en barneskole, deltatt som medforskere gjennom deltakelse i samtaler, drøftinger, refleksjoner og ved at de har aktivt brukt «Overgangskofferten» i sin hverdag og bidratt med erfaringsdeling underveis. I fellesskap har vi sett på hvordan dagens prosedyrer påvirker og legger til rette for informasjonsutveksling og samarbeid og hvordan dette er med å sikre barnas opplevelse av en trygg og god skolestart. Vi har også sett på innhold i skolestartergruppene og diskutert verdier, diskurser, innhold og metodikk som legger rammene for den siste tiden i barnehagen og den første tiden i skolen. Hvor vi har undersøkt hvordan det oppleves å være skolestarter både i barnehagen og etter skolestart, men også hvordan de som jobber rundt barna opplever at dagens praksis fungerer og hvordan barnehagelærerne og 1.trinns læreren opplever barna i møte med overgangen. Som en bakgrunn for aksjonsforskningen, har vi forsøkt å belyse tematikken «Overgangen» ved å se på tidligere rammeverk som opplæringslover og vedtekter som har påvirket våre verdier, metodikk og forståelse av 6-åringens møte med skolen siden skolestarten ble senket gjennom reform 97 og fram til dagens praksis og evalueringen av 6-års reformen som ble ferdigstilt i 2023. Aksjonsforskningen har blitt gjennomført med en kvalitativ tilnærming og undersøkelsene har blitt gjort ut ifra et fenomenologisk-hermeneutisk syn. Dataene har bakgrunn i flere møter med barn og kollegaer, hvor det har blitt benyttet felt- og deltakende observasjon i møte med barna. Hvor de har fått muligheten til å være aktive deltakere og bidratt i samtale som har vært basert på barnas premisser og initiativ. Prosessen ble rundet av med et fokusgruppeintervju med barnehagelærerne og lærerne som hadde bidratt og vært delaktige gjennom prosessen. Dette ble gjort for å sikre en bred innhenting av empiri og en grundig kartlegging av hvordan overgangen oppleves og kommer til uttrykk for alle som er en del av den, og for å undersøke hvordan ulik kunnskap, erfaringer og metodikk legger føringer som påvirkere hverandres institusjoner. Funnene fra undersøkelsene er drøftet mot teori om overgangen og relevante begreper. Blant annet om hvordan tidlig tilegnelse av kunnskap om barna og barnas tidligere erfaringer kan spille en viktig rolle inn mot en skolestart som er tilpasset 6-åringen og 6-åringens forutsetninger i møte med nye sosiale relasjoner. I tillegg til hvordan bruken av grenseobjekter som en brobygger mellom institusjonene kan sikre kontinuitet og skape nødvendig trygghet i overgangen for barna. Våre funn bekrefter mye av det som blir presentert gjennom kunnskapsgrunnlaget i innledning og teori. Det er fortsatt en opplevelse av det er en mangel på klare retningslinjer for innholdet i førskoleaktiviteter i barnehagene, som bidrar til mye individuell jobbing og tilnærminger til 5/6-åringene både innad i barnehagesektoren, men også mellom barnehagene og skolene, i tillegg til store variasjoner i innholdet den første tiden etter skolestart selv innenfor en og samme kommune, noe som forskning trekker fram at kan bidra til å skape ulike forutsetninger i møte med dagens skole og opplæring. Barna på sin side har vist et behov for å kunne bruke språket sitt aktivt for å forstå egne prosesser både i møte med jevnaldrende og de voksne. I tillegg uttrykker barna et behov for at de som tar imot de i skolen, har fått det barna selv opplever som nødvendig informasjon for å sikre deres trivsel og at dette nødvendigvis ikke er informasjon som vi voksne har tenkt på som vesentlig på lik linje med barna. Alle som har vært aktive deltakere har vist til et stort ønske om å sikre en trygg og god overgangen for alle barna, men etterspør et tettere samarbeid for å sikre informasjonsflyten og opplevelsen av kontinuitet mellom institusjonene og trekker fram «Overgangskofferten» som et verktøy som kan bidra til å sikre samarbeidet, da kofferten er avhengig av en tett dialog og prioriteringer av tid for at intensjonen med kofferten skal kunne fungere optimalt og oppleves som verdifull for de som er involvert. Der et tett samarbeid kan sikre kunnskap, forståelse og innsikt, som kan sikre kvaliteten på innholdet og en skolestart basert på en grunntanke om tidlig innsats og tilpasset opplæring basert på barnas tidligere erfaringer, kunnskap og forutsetninger.
dc.description.abstractEngelsk sammendrag (Abstract) In this study, action research has been carried out in my own municipality. To investigate and take a closer look at our own transition practices with the help of a "Transition Suitcase" as a tool. Kindergarten teachers from three different kindergartens, together with 1st grade teachers from a primary school, have participated as co-researchers, through their participation in conversations, discussions, reflections and by actively using the "Transition Case" in their daily mettings with the children about to start school, and contributing by sharing experiences along the way. Together, we have looked at how current procedures influence and facilitate information exchange and cooperation and how this helps to ensure the children's experience of a safe and good start entering school. We have also looked at content in the school starter groups and discussed values, discourses, content and methodology that set the framework for the last time in kindergarten and the first time at school. Where we have examined the exprience of how it feels to be 6-years and about to start school soon. Where we have carried out our investigations both in the kindergarten and after the start of school. We have also examined the experience of those who work around the children. Base don how the current practice works and how the kindergarten teachers and the 1st grade teacher experience the children meets the transition. We have tried to shed light on the theme "Transition" by looking at previous frameworks, such as education laws and statutes that have influenced our values, methodology and understanding of the 6-year-old's encounter with school since the start of school was lowered through reform 97 and until today's practice and the evaluation of the 6-year reform, which was completed in 2023. This research has been carried out with a qualitative approach and the investigations have been carried out from a phenomenological-hermeneutic point of view. The data has a background in several meetings with children and colleagues, where field and participant observation has been used in meetings with the children. Where they have had the opportunity to be active participants and contribute to conversation that has been based on the children's premises and initiatives. The process was rounded off with a focus group interview with the kindergarten teachers and the teachers who had contributed and participated throughout the process. This was done to ensure a broad collection of empirical evidence and a thorough mapping of how the transition is experienced and expressed by everyone who is part of it, and to examine how different knowledge, experiences and methodologies set guidelines that influence each other's institutions. The findings from the data are discussed against theory about the transition and relevant concepts, as to how early acquisition of knowledge about the children and the children's previous experiences can play an important role towards a school start, that is adapted to the 6-year-old. As well as the 6-year-old's prerequisites in meeting new social relationships. In addition to how the use of border objects as a bridge builder between the institutions can ensure continuity and create the necessary security in the transition for the children. Our findings confirm much of what is presented through the knowledge base in the introduction and theory. There is still an understanding and experience of there being a lack of clear guidelines for the content of preschool activities in the kindergartens, which contribute to a lot of individual work and approaches to the 6-year-olds. Both within the kindergarten sector, but also between the kindergartens and the schools. In addition to large variations in the content in the first time after the start of school even within the same municipality, which research points out can contribute to creating different prerequisites in meeting today's school and education. The children, for their part, have shown a need to be able to use their language actively in order to understand their own processes, both when meeting their peers and adults. In addition, the children express a need for those who receive them at school to have received what the children themselves perceive as necessary information to ensure their well-being and that this is not necessarily information that we adults have thought of as essential on an equal footing with the children . All those who have been active participants have shown a great desire to ensure a safe and good transition for all the children, but request closer cooperation to ensure the flow of information and the experience of continuity between the institutions and highlight the "Transition Kit" as a tool that can contribute to securing the collaboration, as the briefcase depends on close dialogue and prioritization of time so that the intent of the briefcase can function optimally and be experienced as valuable for those involved. Where a close collaboration can ensure knowledge, understanding and insight, which can ensure the quality of the content and a start to school based on a basic idea of early intervention and adapted education based on the children's previous experiences, knowledge and assumptions.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleOvergangskofferten - En aksjonsforskning om overgangen fra barnehagen til skolen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel