Austen in the L2 Classroom: Implementing Pride and Prejudice to Develop Critical Literacy Skills - Upheld by Four LK20 Core Values
Abstract
I denne avhandlingen undersøker jeg hvorvidt romanen Stolthet og fordom (1813) av Jane Austin kan fungere som en støtte i utviklingen av elevers kritiske leseferdigheter. Elever vil møte tekst og kulturer som krever tolkning gjennom sine livserfaringer. For å kunne gjøre en kritisk vurdering av disse, må elevene ha grunnleggende kunnskap og ferdigheter for å forstå disse i sammenheng. Andrespråkselever blir bedre forberedt på å studere språk og komplekse tekster som formidler ulike perspektiver gjennom kritisk leseopplæring. Undervisning i engelsk som et andrespråk krever undervisning i de kulturelle aspektene av språket, og denne tilnærmingen er viktig i utviklingen av elevenes interkulturelle kommunikative kompetanse. Å arbeide med Stolhet og Fordom kan både fungere som en inngang til den litterære arven i den engelskspråklige verden, samtidig kan den forbedre elevenes forståelse av språket ved at romanen åpner for diskusjon rundt tekst i kontekst, som gir elevene en forståelse som omfatter de historiske elementene som har formet språkets utvikling.
Ved å analysere fire kjerneelementer i læreplanen—menneskeverdet, identitet og kulturelt mangfold, kritisk tenkning og etisk bevissthet, og demokrati og medvirkning—demonstrerer oppgaven verdien og relevansen av å nærlese Stolthet og Fordom på Vg1. Avhandlingen anbefaler å jobbe med romanen i klassen gjennom en analyse av fire sentrale temaer, nærlesing av et spesifikt utdrag, bruk av rollespill eller å gjennomføre en sammenlignende analyse av romanen og en adapsjon. This thesis examines the potential of using the pre-twentieth century novel Pride and Prejudice (1813) by Jane Austen as a didactic tool to support the development of critical literacy skills. Pupils will encounter text and cultures that need interpretation throughout their life experiences. In order to critically assess these interactions, pupils must have the foundational knowledge and skillset for comprehension. L2 pupils are better prepared to study language and perspective-shifting text manipulation through critical literacy learning. Teaching English as an L2 requires teaching the cultural aspects of that language and this approach is integral to the development of pupils’ intercultural communicative competence. Examining the literary heritage of the English-speaking world, through Pride and Prejudice, can enhance pupil’s understanding of the language by giving them a more comprehensive context that goes beyond current language usage and encompasses the historical specifics that have shaped its development.
By analysing four core curriculum values—human dignity, identity and cultural diversity, critical thinking and ethical awareness, and democracy and participation—the study demonstrates the value and relevance of close reading Pride and Prejudice in the Vg1 classroom. The thesis further suggests working with the novel in class through an analysis of four central themes, close reading a specific passage, using role-play or doing a comparative analysis of the novel and an adaptation.