Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorRønsen, Nora Juvhaugen
dc.date.accessioned2024-07-03T16:10:15Z
dc.date.available2024-07-03T16:10:15Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.inn:inspera:231443202:51661034
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3137809
dc.description.abstractDenne masteroppgaven i matematikk omhandler temaet statistikk og tar sikte på å besvare problemstillingen: Hva karakteriserer 4.klassingers statistiske resonnering? Formålet med studien er å identifisere hvilke kjennetegn som gjør seg gjeldende når elever som ikke har lært formelle statistiske utregningsprosedyrer, resonnerer med utgangspunkt i statistisk data. Denne kvalitative studien anvender observasjon med lydopptak som datainnsamlingsmetode. Det er gjennomført en observasjon av 23 elever på 4.trinn, og undervisningsopplegget som er benyttet under datainnsamlingen i denne studien er hentet fra All about sharks: Data Representation and Analysis av Gravemeijer et al. (2018). Induktiv tematisk analyse er benyttet for å analysere datamaterialet. Gjennom en drøfting av funnene fra datainnsamlingen i lys av teori og tidligere forskning, presenterer oppgaven karakteristiske trekk ved elevenes statistiske resonnering. Studiens funn viser at elevene anvender ulike metoder for å finne sentrum av dataen på eget initiativ. De bruker også sin kunnskap om konteksten dataen er hentet fra, noe som resulterer i en resonnering preget av et samspill mellom statistisk og kontekstuell kunnskap. I sine resonnementer benytter elevene et nyansert språk for å uttrykke graden av sikkerhet rundt antagelsene sine, og noen utfordrer også arbeidet ved å gi uttrykk for kritiske holdninger.
dc.description.abstractThis master's thesis in mathematics addresses the topic of statistics and aims to answer the research question: What characterizes the statistical reasoning of 4th graders? The purpose of the study is to identify the characteristics that emerge when students who have not yet learned formal statistical calculation procedures reason based on statistical data. This qualitative study uses observation with audio recordings as the data collection method. An observation of 23 4th-grade students has been conducted, and the instructional material used during the data collection in this study is taken from the unit All about sharks: Data Representation and Analysis by Gravemeijer et al. (2018). The data is analysed through an inductive thematic analysis. Through a discussion of the findings in light of theory and previous research, the thesis presents the characteristic features of the students' statistical reasoning. The study's findings show that the students use various methods to find the centre of the data on their own initiative. They also apply their knowledge of the context from which the data is derived, resulting in reasoning characterized by an interplay between statistical and contextual knowledge. In their reasoning, the students use nuanced language to express the degree of certainty in their assumptions, and some also challenge the task by expressing critical attitudes.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleStatistisk resonnering på barneskolen: en kvalitativ studie av 4.klassingers statistiske resonnering
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel