Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorSannerud, Ohna Rudshaug
dc.date.accessioned2024-07-03T16:10:19Z
dc.date.available2024-07-03T16:10:19Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.inn:inspera:231443202:131836061
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3137810
dc.description.abstractUtgangspunktet for denne masteroppgaven var et ønske om å lære mer om hvordan fysisk aktiv læring som undervisningsmetode kan brukes i norskundervisning. Problemstillingen, som danner grunnlaget for studien, er: «Hva tenker et utvalg lærere om fysisk aktiv læring i norskfaget?» Og hvordan bruker lærerne fysisk aktiv læring i norskundervisningen på barneskolen?». I denne oppgaven ønsket jeg å undersøke hvordan noen norsklærere som har videreutdanning og/eller god erfaring med FAL integrerer kroppslig bevegelse inn i den ordinære undervisningen og hvilke tanker og erfaringer de har gjort seg om FAL i norskfaget spesielt. For å besvare problemstillingen ble det gjennomført semistrukturerte kvalitative forskningsintervju med fire lærere som bruker FAL i sin norskundervisning, samt observasjon av én av lærerne. Funnene fra intervju- og observasjonsdataene blir analysert og diskutert opp imot det teoretiske rammeverket for oppgaven. I det teoretiske rammeverket, som innebærer tidligere forskning og teori, er det redegjort for blant annet forskning på læreres tanker om FAL, læringssyn, norskdidaktikk, undervisningsmetoder og -aktiviteter i norskfaget, fysisk aktiv læring og «fem former for FAL». Hovedfunnene i min studie indikerer at lærerne har noenlunde like tanker om hva som ligger i begrepet fysisk aktiv læring, men at de bruker FAL som undervisningsmetode på litt ulike måter i norskundervisningen sin. Begrunnelsen for å bruke FAL som metode handler for noen av lærerne mest om elevenes læring og for andre mest om metodevariasjon, motivasjon og økt glede hos elevene. Funnene viser at lærerne er positive til fysisk aktive læringsaktiviteter i norskundervisning, men de opplever imidlertid at det generelt er enklere og faller seg mer naturlig å bruke FAL i andre fag enn norsk.
dc.description.abstractThe starting point for this master’s thesis was a desire to learn more about how physically active learning as a teaching method can be used in Norwegian subject teaching. The research question underpinning the study is: “What do a selection of teachers think about physically active learning in the Norwegian subject? And how do the teachers use physically active learning in Norwegian subject teaching?”. In this thesis, I wanted to investigate how some Norwegian subject teachers with advanced education and/or extensive experience with PAL use it in their teaching, and which thoughts and experiences they have regarding PAL in the Norwegian subject specifically. To answer the research question, semi-structured qualitative research interviews were conducted with four teachers who use PAL in their Norwegian subject teaching, along with observation of one of the teachers. The findings from the interview and observation data are analyzed and discussed in relation to the theoretical framework for the thesis. The theoretical framework, which includes previous research and theory, provides insights into, among other things, research on teachers’ thoughts about PAL, learning theories, Norwegian subject didactics, teaching methods and activities in the Norwegian subject, physically active learning and “five forms of PAL”. The main findings of my study indicate that the teachers have somewhat similar views on what constitutes physically active learning, but they use PAL as a teaching method in slightly different ways in their Norwegian subject teaching. The justification for using PAL as a method for some teachers is primarily about student learning, while for others, it’s more about method variation, motivation, and increased enjoyment. The findings shows that the teachers are positive about physically active learning activities in Norwegian subject teaching, however, they find it generally easier and more natural to use PAL in other subjects than Norwegian.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleLæreres perspektiver på fysisk aktiv læring i norskundervisning
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel