«Hudfarge – Hva er det egentlig?» En analyse av etnisitet og kritisk literacy i Tinashe Williamsons Håndbok for unge antirasister (2021)
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3137811Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Denne masteroppgaven utforsker mulighetene for utvikling av kritisk literacy i Håndbok for unge antirasister (2021) gjennom bokens fremstillinger av etnisitet. Oppgaven stiller spørsmålet: «Hvordan fremstilles etnisitet og forventninger til etnisitet i Tinashe Williamsons Håndbok for unge antirasister, og hva slags potensiale har boken til å utvikle kritisk literacy hos barne- og ungdomsleseren?»
Oppgaven bygger på en kombinasjon av rasismeteorier, teorier om sjangerblanding, kritisk literacy og retorikk. Dette brukes til å analysere hvordan boken bruker språk i fremstillingen av fenomenet rasisme. Jeg har anvendt en retorisk analyse for å utforske de verbale og visuelle elementene i boken. Dette gir innblikk i de underliggende forestillingene om etnisitet som ligger i verket. I drøftingen diskuteres bokens begrensninger og muligheter når det gjelder å fremme kritisk literacy.
Oppgavens funn viser at Håndbok for unge antirasister har potensiale til både å støtte og begrense utviklingen av kritisk literacy. Funnene viser at mens boken engasjerer leseren gjennom å sette seg i den andres perspektiv, kan bokens tydelige oss/dem-dynamikk i fremstillingen av etnisiteter også potensielt forsterke stereotypier. Denne innsikten bidrar til en forståelse av hvordan litteratur kan brukes som et redskap for undervisning i kritisk literacy. Innsikten peker også på nødvendigheten av å være oppmerksom på mulige begrensninger i tekstens tilnærming. This master's thesis explores the possibilities for developing critical literacy through the representations of ethnicity in Handbook for Young Anti-Racists (2021). The thesis poses the question: "How are ethnicity and ethnic expectations portrayed in Tinashe Williamson's Handbook for Young Anti-Racists, and what potential does the book have for developing critical literacy among child and youth readers?"
The thesis is based on a combination of theories on racism, genre blending, critical literacy, and rhetoric. These are used to analyze how the book uses language in presenting the phenomenon of racism. I have conducted a rhetorical analysis to explore the verbal and visual elements of the book. This provides insight into the underlying conceptions of ethnicity within the work. In the discussion, the book’s limitations and opportunities for promoting critical literacy are debated.
The findings of the thesis show that Handbook for Young Anti-Racists has the potential to both support and limit the development of critical literacy. The results indicate that while the book engages the reader by placing them in another's perspective, the book's clear in-group/out-group dynamics in the portrayal of ethnicities may also potentially reinforce stereotypes. This insight contributes to an understanding of how literature can be used as a tool for teaching critical literacy. The insight also highlights the need to be aware of possible limitations in the text's approach.