Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKvammen, Per Ivar
dc.contributor.authorKulbrandstad, Lise Iversen
dc.date.accessioned2024-07-04T13:09:47Z
dc.date.available2024-07-04T13:09:47Z
dc.date.created2023-07-06T15:41:34Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationStudier i Læreruddannelse og Profession. 2023, 8 (2), 109-131.en_US
dc.identifier.issn2445-8538
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3138023
dc.descriptionDette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse –Ikke-kommerciel (by-nc).en_US
dc.description.abstractFlerkulturelle perspektiver har vært et satsningsområde i de seneste lærerutdan-ningsreformene i Norge, men det tar tid å implementere i de ulike lærerutdannings-fagene. Forberedelser til å møte skolens mangfold kan skje som del av både teori og praksis. Artikkelen belyser hvordan teoriundervisningen i lærerutdanningsfaget naturfag kan gjøres mer praksisnær ved å utforske eksempler fra naturfagundervis-ning i skoleklasser med språklig og kulturelt mangfold. Eksemplene er hentet fra et designbasert forskningsprosjekt der to lærere på en av lærerutdanningens part-nerskoler utprøvde ulike språklige støttestrukturer. Målet var å styrke deltakelsen i naturfaglige læringsprosesser hos mellomtrinnselever som lærer norsk og naturfag parallelt. Lærernes tilrettelegging, deres didaktiske lederskap av de aktuelle under-visningssekvensene, analyseres først i lys av teori om bruk av støttestrukturer (scaf-folding). Så belyses undervisningspraksisen gjennom å innta et mer overordnet perspektiv på likeverdspørsmål og diskutere hvordan slike praksiseksempler kan inngå i teoriundervisningen i lærerutdanningsfaget naturfag for å styrke flerkultu-relle perspektiver.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no*
dc.titleNaturfag i det flerkulturelle klasserommet som tema i lærerutdanningenen_US
dc.title.alternativeNaturfag i det flerkulturelle klasserommet som tema i lærerutdanningenen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderCopyright (c) 2023 Forfatter og tidsskriften_US
dc.source.pagenumber109-131en_US
dc.source.volume8en_US
dc.source.journalStudier i Læreruddannelse og Professionen_US
dc.source.issue2en_US
dc.identifier.doi10.7146/lup.v8i2.138565
dc.identifier.cristin2161265
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal