Naturfag i det flerkulturelle klasserommet som tema i lærerutdanningen
Peer reviewed, Journal article
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3138023Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Studier i Læreruddannelse og Profession. 2023, 8 (2), 109-131. 10.7146/lup.v8i2.138565Sammendrag
Flerkulturelle perspektiver har vært et satsningsområde i de seneste lærerutdan-ningsreformene i Norge, men det tar tid å implementere i de ulike lærerutdannings-fagene. Forberedelser til å møte skolens mangfold kan skje som del av både teori og praksis. Artikkelen belyser hvordan teoriundervisningen i lærerutdanningsfaget naturfag kan gjøres mer praksisnær ved å utforske eksempler fra naturfagundervis-ning i skoleklasser med språklig og kulturelt mangfold. Eksemplene er hentet fra et designbasert forskningsprosjekt der to lærere på en av lærerutdanningens part-nerskoler utprøvde ulike språklige støttestrukturer. Målet var å styrke deltakelsen i naturfaglige læringsprosesser hos mellomtrinnselever som lærer norsk og naturfag parallelt. Lærernes tilrettelegging, deres didaktiske lederskap av de aktuelle under-visningssekvensene, analyseres først i lys av teori om bruk av støttestrukturer (scaf-folding). Så belyses undervisningspraksisen gjennom å innta et mer overordnet perspektiv på likeverdspørsmål og diskutere hvordan slike praksiseksempler kan inngå i teoriundervisningen i lærerutdanningsfaget naturfag for å styrke flerkultu-relle perspektiver.
Beskrivelse
Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse –Ikke-kommerciel (by-nc).