Texts to inspire learning about diversity in the Norwegian EFL classroom: An analysis of Citizens YF's promotion of intercultural competence
Abstract
Etter gjeldende læreplan, LK20, skal utdanning fremme kunnskap om kultur og interkulturell kompetanse. I tillegg viser tidligere forskning at mange norske engelsklærere kan være avhengige av lærebøker i undervisningstimene sine, og at de kan synes at kultur er et komplekst konsept. På bakgrunn av dette valgte jeg å analysere og diskutere, ved bruk av metodene lærebokanalyse og multimodal sosial semiotikk, hvordan læreboken Citizens YF fremmer og vektlegger interkulturell kompetanse og interkulturell kommunikativ kompetanse i lys av Michael Byrams teori. Funnene indikerte et fokus på tekster som fremhevet kulturelt mangfold og spesifikke aspekter ved ulike kulturer, samt holdninger til dem, kunnskap om dem og ferdigheter fremmet gjennom dem. Videre viser funnene en vektlegging på autentisk språkbruk i ulike kontekster, kunnskap som kan tas for gitt av mennesker med annen kulturell bakgrunn, og konvensjonelle standarder samt nyanser hos ulike kulturer. Det var imidlertid også funn som indikerer tilfeller hvor oppnåelse av interkulturell kompetanse og interkulturell kommunikativ kompetanse kan hindres. Dette inkluderer eksempler der fordommer, stereotypier og lite informerte meninger kan fremmes. According to the current curriculum, LK20, education should promote knowledge of culture and intercultural competence. Additionally, previous research shows that many Norwegian EFL teachers rely heavily on textbooks for their lessons, and that they may find culture to be a perplexing concept. On account of this, I chose to analyze and discuss, through the methods of textbook analysis and multimodal social semiotics, how the textbook Citizens YF promotes and emphasizes intercultural competence and intercultural communicative competence in light of Michael Byram’s theory. The findings indicated a focus on texts which highlighted cultural diversity and specific aspects of different cultures, as well as attitudes towards them, knowledge about them, and skills promoted through them. Furthermore, the findings showed an emphasis on authentic language use in different contexts, knowledge which may be taken for granted by people of other cultural backgrounds, and conventional standards as well as nuances of various cultures. However, there were also findings indicating instances where the attainment of intercultural competence and intercultural communicative competence can be impeded. This includes examples where prejudice, stereotyping, and ill-informed opinions may be furthered.