Oral skills assessment: Teachers' beliefs and practices in lower primary school
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3138980Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne studien undersøker fire lærere i grunnskolen på 1.-4.trinn om deres oppfatning og praksis rundt vurdering av muntlig ferdigheter i engelsk. Formativ vurdering er en grunnleggende del av undervisningen, og denne studien ser på formativ vurdering i lys av LK20 og muntlige ferdigheter.
Data for denne studien ble samlet inn gjennom to fokusgruppeintervjuer, som var semistrukturerte. Funnene viser at deres metoder for å utføre formativ vurdering av muntlige ferdigheter varierte. I tillegg viste studien at lærerne synes det er utfordrende å vurdere muntlige ferdigheter og at det er forskjell i hva de velger å vurdere. Under studien rapporterte lærere også at det er et avvik mellom hva de ønsker å fokusere på når de legger til rette for aktiviteter rundt muntlige ferdigheter, men at de med presset fra nasjonale prøver velger å fokusere på hva de tror vil dukke opp på nasjonale prøver enn hva de tror elevene vil ha nytte av.
Oppsummert ønsker lærerene å bli mer kompetente på hva og hvordan de skal vurdere, da de ikke opplever at det de allerede besitter av kunnskap er tilstrekkelig. De skulle derfor ønske det var flere retningslinjer, diskusjoner og felles standarder rundt vurdering av muntlige ferdigheter i engelsk. This study investigates four teachers of English in lower primary schools and their beliefs and practices of oral skills assessment. Formative assessment is a fundamental part of teaching, and this study also looks at formative assessment in relation to the LK20 and oral skills.
Data for this study was collected through two focus group interviews, which were semi-structured. The research findings show that their methods in performing formative assessment of oral skills varied. In addition, the study showed that the teachers find it challenging to assess oral skills and that what they choose to assess differs. During the study, teachers also reported that there is a discrepancy between what they wish to focus on when facilitating activities around oral skills, but that with the pressure from national tests, they choose to focus on what they think will occur in them and not what they think the students will benefit from.
In summary, the study's teachers wish to be more competent in what and how to assess, as they do not feel that what they already possess in terms of knowledge is sufficient. They therefore wish there were more guidelines, discussions and shared standards around oral skills assessment.