En teoridreven innholdsanalyse av krav i brøkoppgaver på femte trinn i Campus Matte 5-7
Abstract
Masteravhandlingen tar for seg en analyse av oppgavene innenfor brøkkapittelet på femte trinn i Campus Matte 5-7, og undersøker kravene oppgavene stiller til elevene både med tanke på potensielle kognitive krav og type svar. Analysen har rammeverket til Charalambous, Hsu og Mesa (2010) som bakteppe, som tar for seg både bred og smal tilnærming til analyse av lærebok. I tillegg er Smith & Stein (1998) sentrale i analysen, der deres kategorier for potensielle kognitive krav er benyttet for å besvare problemstilling. Avhandlingen har også som formål undersøke potensielle årsaker og konsekvenser som er knyttet til oppgavenes potensielle kognitive krav og type svar. Rammeverkene ble tilpasset for å best mulig kunne besvare problemstillingen, der en ny kategori for potensielle kognitive krav ble produsert, og en ny kategori for type svar. Analysen resulterte i tall som viste at det var overvekt av oppgaver i kapittelet som stilte lave kognitive krav til elevene, der flesteparten av oppgavene kunne anses som prosedyreoppgaver uten sammenheng. Resultatene viste også et stort fokus på at elevene skulle produsere kun svar. Ettersom kapittelet i brøk har et flertall av lavt kognitivt krevende oppgaver, samt en overvekt av etterspørsel om kun svar er noen årsaker og konsekvenser av dette drøftet. Det har dermed blitt konkludert med at kravene oppgavene stiller til elevene også har konsekvenser for lærers evne til å vurdere elevene og unngå utvikling av misoppfatninger i temaet, elevenes utvikling av matematisk kompetanse, samt at en overordnet årsak bak kravene til elevene han dreie seg om de funksjonene læreverket ellers tilbyr. The master's thesis examines an analysis of tasks within the fraction chapter in fifth grade of Campus Matte 5-7, investigating both the cognitive demands and types of responses required by the tasks. The analysis is framed within the framework of Charalambous, Hsu, and Mesa (2010), which addresses both broad and narrow approaches to textbook analysis. Additionally, Smith & Stein (1998) are central to the analysis, where their categories for potential cognitive demands are used to address the research question. The purpose of the thesis is also to investigate potential causes and consequences associated with the tasks' cognitive demands and types of responses. The frameworks were adapted to best address the research question, with a new category for potential cognitive demands produced, along with a new category for types of responses.The analysis resulted in findings indicating an overabundance of tasks in the chapter that pose low cognitive demands on students, with the majority of tasks being considered procedural tasks without connections. The results also showed a strong emphasis on students merely producing answers. As the fraction chapter predominantly consists of tasks with low cognitive demands and a focus on demanding only answers, some causes and consequences of this are discussed. It is therefore concluded that the demands posed by the tasks on students also have consequences for teachers' ability to assess students and avoid the development of misconceptions in the topic, students' development of mathematical competence, and that an overarching cause behind the demands on students may relate to the functions otherwise offered by the textbook.