Show simple item record

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorAakre, Kristine
dc.date.accessioned2024-07-06T16:10:33Z
dc.date.available2024-07-06T16:10:33Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.inn:inspera:231476715:51120279
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3138986
dc.description.abstractMasteroppgaven i tilpasset opplæring undersøker hvordan barnehagelærere jobber for å forebygge vold og overgrep mot barnehagebarn. Formålet med forskningsprosjektet er å se hvordan det jobbes forebyggende mot vold og overgrep i barnehager, samt få innsikt i hva barnehagelærere vektlegger i dette arbeidet. Samtidig belyses viktige aspekter ved forebyggingsarbeidet, og hvilke signaler barn som blir utsatt for vold og overgrep kan gi. Problemstillingen i denne studien er som følgende: Hvordan jobber barnehagelærere for å forebygge vold og overgrep mot barnehagebarn? Studien vitenskapelige forankring er sosialkonstruktivisme og en fenomenologisk tilnærming. Svar på problemstillingen søkes gjennom kvalitativ tilnærming og intervju som metode. I forskningsprosjektet blir fem barnehagelærere fra ulike steder i landet intervjuet. Innholdet i intervjuene omhandler tematikken vold og overgrep, hvor jeg ønsket å finne ut av hvordan tematikken jobbes med i barnehagen, samtidig som jeg undersøker hvordan de jobber for å forebygge at barn utsettes for dette. Datainnsamlingen og analysen resulterte i fire kategorier; forebyggende arbeid, utordringer i det forebyggende arbeidet, manglende kompetanse og foreldresamarbeid/utfordringer i foreldresamarbeidet. Kategoriene drøftes opp mot forskning og teori. Jeg vil også påpeke at min egen forforståelse og posisjon som forsker kan være med på å påvirke datainnsamlingen og analysen. Dette beskrives nærmere i metodekapitlet. Funnene i masteroppgaven peker i retning av at barnehager bør jobbe mer systematisk for å forebygge vold og overgrep. De viser også at mangel på kompetanse fører til manglende forebygging og usikkerhet rundt fenomenene vold og overgrep. Gjennom intervjuene fant jeg også ut at barnehager jobber forebyggende mot vold og overgrep, men at de ansatte ikke er bevisst dette. I funnene kommer dette frem i form av at ansatte er opptatt av samspill og tilknytning, relasjoner og anerkjennelse. Funnene viser at de ansatte jobber for at barna skal ha respekt for seg selv og andre, og at de skal vite hvor grensene går for hva som er greit og hva som ikke er greit. Utfordringen i det forebyggende arbeidet kommer også frem i arbeidet med foreldrene. Jeg har også valgt å sette søkelys på barns seksuelle helse og atferd, fordi jeg mener det er betydningsfullt i det forebyggende arbeidet. For å vite hva som er unormalt må vi også vite hva som er normalt!
dc.description.abstractThe master thesis in adaptive education examines how kindergarten teachers work to prevent violence and abuse against children in kindergarten. The purpose of the research project is to see how preventive work is carried out against violence and abuse in kindergartens, as well as gain insight into what kindergarten teachers emphasize in this work. At the same time, important aspects of the prevention work are highlighted, and what signals children exposed to violence and abuse can give. The problem in this study is as follows: How do kindergarten teachers work to prevent violence and abuse against kindergarten children? The study's scientific grounding is social constructivism and a phenomenological approach. Answers to the problem are seen through a qualitative approach and interview as a method. In the research project, five kindergarten teachers who live in different places in the country are interviewed. The content of the interviews deals with the topic of violence and abuse, where I wanted to find out how the topic is dealt with in the kindergarden, while also investigating how they work to prevent children from being exposed to this. The data collection and analysis resulted in four categories: preventive work, statements in preventive work, lack of competence and parental cooperation/challenges in parental cooperation. The categories are discussed against research and theory. I would also like to say that my own preconceptions and position as a researcher can help influence the data collection and analysis. This is described in more detail in the method chapter. The findings in the master's thesis suggest that kindergartens should work more systematically to prevent violence and abuse. They also show that lack of competence leads to a lack of prevention and uncertainty around the phenomena of violence and abuse. Through the interviews, I also found out that kindergartens work preventively against violence and abuse, but that the employees are not aware of this. In the findings, this comes out in the form that employees are concerned with interaction and connection, relationships and recognition. The findings show that the staff work to ensure that the children have respect for themselves and others, and that they know where the boundaries are for what is okay and what is not okay. The challenge in the preventive work also emerges in the work with the parents. I have also chosen to focus on children's sexual health and behaviour, because I believe it is important in preventive work. To know what is unnormal we also have to know what is normal!
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleForebygging av vold og overgrep mot barnehagebarn
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record